Ulaz za korisnike

Bageri strojevi bez premca

|
Bageri – strojevi bez premca
 
Bageri – strojevi bez premca
Prema nekim izvorima o prodaji građevinskih strojeva, više od 20 posto cjelokupne graditeljske opreme otpada na bagere gusjeničare ili bagere s gumenim kotačima.

Bageri za zemljane radove najpopularniji su dijelovi graditeljske opreme u Europi i većina proizvođača građevnih strojeva svrstala ih je u svoju ponudu. No stupanjem na snagu novih zakona za velike strojeve u pretpostavlja se da će se tijekom idućih nekoliko godina na tržištu pojaviti još više novih strojeva ovog tipa. Prema nekim izvorima o prodaji građevinskih strojeva, više od 20 posto cjelokupne graditeljske opreme otpada na bagere (gusjeničare ili s gumenim kotačima). Mnogi od proizvođača unaprijedili su svoje strojeve zbog stupanja na snagu novih zakona po kojima dizelski motori, koji pokreću bagere, moraju progresivno smanjivati količine ispušnih plinova koji zagašuju okoliš.

Predstavljanje nedavnog Stage II i Tier 2 pravila raščlanio je stroj do pogonskog remena, a svake se godine izdaje novi skup zahtjeva primjenjivih za dizelske motore i specifične pogonske remene. Učinak toga kupci opreme primjećuju u stvarnoj sinkroniziranosti novih strojeva i izdanih zakona za motore. Razumljivo je zašto se stvari razvijaju u ovom pravcu.

Motor je najkritičnija komponenta konstrukcije stroja zbog svoje značajke upravljanja svim ključnim radnim (izvedbenim) svojstvima – brzini, izvedbi hidrauličkog sustava itd. Svaki novi set zakona zahtijeva novo oblikovanje motora te se primjenjuje sve sofisticiranija tehnologija, a proizvođači moraju preoblikovati strojeve prema izvedbama i zahtjevima novog motora. Primjena Stage II/Tier 2 zakona utjecala je na brojne nove bagere u rasponu težine od 13 do 20 tona. Stage III/Tier 3 pravila bit će podijeljena u faze tijekom nekoliko godina, a prvi strojevi na koje će utjecati su oni unutar 130 i 560 kW snažnog pogona – kategorija koja približno pokriva bagere od 25 do 130 tona. Neki su proizvođači već nadogradili svoju postojeću ponudu, u nastojanju da udovolje novim zahtjevima, dok će ostali svoje nove modele predstaviti uskoro.

Perspektive rasta

Unatoč velikoj proporciji Europskog tržišta graditeljske opreme na kojem su bageri već prisutni, prodaja bagera na gumenim kotačima i dalje raste.

Iako istraživanja pokazuju da je prodaja bagera dosegla svoj vrh te da će tijekom sljedećih nekoliko godina stagnirati, to je još uvijek važno tržište svim proizvođačima građevne mehanizacije.

Tvrtka Komatsu izvijestila je da je prodaja bagera u Europi dosegla vrh i očekuje daljnji rast i u ovoj godini. Tvrtka Hitachi Construction Machinery objavila je planove za proširenje proizvodnih postrojenja u Amsterdamu, kako bi ispunila rastuće zahtjeve za svojim bagerima srednje veličine. Gradnja novog pogona površine veće od 23000 m2 započela je u listopadu 2005., a prvi proizvedeni strojevi izašli su u rujnu 2006. Ova će tvornica pridonijeti povećanju proizvodnje u Hitachiju s 3000 strojeva 2004. na 5000 strojeva do 2009.

 Daewoo Heavy Industries tvrtka koju je kupila tvrtka Doosan i preimenovala u Doosan Infracore proizvela je rekordan broj bagera iz svoje korejske tvornice. Tvrtka pripisuje rast bujanju zahtjeva u Europi, Sjevernoj Americi i Kini, a predviđaju da će se rast nastaviti. Doosan Infracore namjerava se svrstati u pet najboljih svjetskih proizvođača teških građevinskih strojeva – plan koji će vjerojatno uključiti dostizanje veće dominacije na ključnom tržištu bagera. Južnoafrička tvrtka Bell izvezla je u Englesku niz bagera koje proizvodi Hyundai. Prodaja ovih strojeva već je nadmašila očekivanja i tvrtka se nada da će osvojiti 10% ukupnog tržišta u iduće tri ili četiri godine.

Tehnologija

Većina proizvođača danas nudi cijelu proizvodnu liniju bagera, a afirmiraniji su proširili svoj opseg posljednjih godina modelima za specijalizirana tržišta. Sve je više tvrtki koje pokušavaju pridobiti veći udio tržišta u poslovanju s bagerima srednje (midi) klase nego ikad prije. Ta visoka razina konkurencije vodi k bolje opremljenim strojevima, profinjenijima, u nastojanju stvaranja strojeva koji su kvalitetniji od ostale ponude. Osim sve učinkovitijih motora što se tiče goriva, novi se strojevi danas ističu po prilagodljivom hidrauličkom sustavu koji dopušta prilagodbu bagera zahtjevima trenutnih zadataka. Intervali servisiranja također su povećani, a dnevna je kontrola pojednostavljena. Poboljšana je i udobnost operatera s boljom vidljivošću, sustavom kontrole klime i ergonomski oblikovanim kontrolama (komandama). Skraćeni stražnji dio bagera (onaj kod kojeg stražnji dio ne izlazi iz gabarita gusjenica) prvo se pojavio kod kompaktnih bagera, no filozofija takvog oblikovanja brzo se proširila na sve veće strojeve. Takvi su strojevi sve popularniji u Europi i cilj mnogih proizvođača. Prikladni su za rad u ograničenim urbanim sredinama te su tvrtke JCB, Cartepillar, Liebherr i Bobcat izvezle posljednje strojeve upravo u ova područja. JCB-ov novi 14-tonski JZ140 bager gusjeničar prvi je sa skraćenim stražnjim dijelom kod kojeg se ističe kabina u punoj veličini s potpuno osiguranom ugodnosti i upotrebljivosti za operatera. JZ140 bager omogućava najveću dubinu kopanja i doseg od 6,26 i 9 metara, odnosno razvija snagu od 91,8 kN. Stroj pokreće 72,8 kW motor, za koji tvrtka JCB tvrdi da je 3 kW jači od najbližeg rivala, a oslobađa najveću brzinu putovanja od 5,4 km/h.

 Novi Cat 325C LCR jest 25 tona težak stroj kompaktnog polumjera sa zaokretom stražnjeg dijela od 1900 mm, u usporedbi s 3050 mm na standardnom 325C bageru. LCR verzija montirana je na veće podvozje 330C, tako da su i kapacitet podizanja i stabilnost bolji od standardne verzije. 325C LCR pokreće motor od 128 kW Cat 3126B što mu daje najveću snagu povlačenja od 307,5 kN. Kada je opremljen sa 6,15 metarskim krakom, odnosno strijelom bagera, i 3,2 m dugom šipkom, stroj ostvaruje najveću dubinu kopanja od 6,83 m, dohvat od 10,47 m i visinu utovara od 8,13 m.

Liebherrov 24-tonski R924 Compact oblikovan je kako bi imao ista svojstva kao standardni bager u istoj klasi težine, no s reduciranim dimenzijama kompaktnog stroja. Strojni motor od 121 kW postavljen je u duljinskoj osovini, kako bi omogućio smanjivanje dimenzija bagera bez promjene traženih svojstava. R924 Compact ima najveću dubinu kopanja i dohvat od 6,8 i 10 m, odnosno razvija snagu izvlačenja od 141 kN. Bobcat 444 je stroj malog polumjera s operativnom težinom od 12,5 tona i najveći je u nizu tvrtkinih srednjih bagera. Stroj obilježava protutežni krak koji, kako tvrde u kompaniji, priskrbljuje veću slobodu pokretanja i fleksibilnost u radu u ograničenim prostorima. Kad je opremljen konvencionalnim monoblok krakom 444 ima najveću dubinu kopanja od 4,33 m, s dodatna dva dijela zglobno vezanih nastavaka dubina iskopa povećava se na 4,51 m.

Specijalizirani strojevi

Rastuća je težnja na tržištu bagera razvoj standardnih strojeva za usko specijalizirane radove. Pouzdani su strojevi za rušenje, barem u Europi, bageri visokog dometa. Listi proizvođača nedavno se pridružila tvrtka JCB koja je proizvela prvi sasvim vlastito razvijen visokodohvatni bager opremljen za rušenje. Komatsuov PC450-7LC bager specijaliziran je za visoki stupanj razaranja ili glavninu radova iskopa. Strojeve za razaranje obilježava hidraulički promjenjiva širina podvozja koja se može rastegnuti od 2,28 na 3,18 m, kako bi udružila stabilnost na licu mjesta s lakšim transportom. Verziju za masovno iskopavanje obilježava kratki 6,7 m dugi krak, koji povećava kapacitet podizanja i produktivnost, te dvostruka gusjenica za poboljšanu vuču na neravnom, teško prohodnom terenu. Komatsu je također napravio 26 – tonsku verziju bagera za baratanje teretom, PW220-7 utovarivač na kotačima. Glavna su obilježja ovog stroja optimizirana svojstva podizanja, reducirano vrijeme ciklusa i veliki radni opus, a dostupan je ili s fiksnom uzdignutom kabinom ili hidraulički pokretnom podiznom kabinom. Najnoviji bager tvrtke Case WX210 namijenjen je za odlaganje otpada ili za reciklažu. Stroj ima podiznu ili fiksnu kabinu i najviši mu je doseg 11,8 m, a visina 113 m.  New Holland Construction lansirao je dužu verziju svog E215LC bagera. E215LC-ME (ME označuje multifunkcionalnu opremu, Multifunction Equipment) ima operativnu težinu od 24 tone i opremljen je s četiri kraka, kako bi omogućio dubinu kopanja od 12,88 m i najveći dohvat od 15,1 m. Dodatni se krakovi mogu ukloniti i svesti stroj na standardnu verziju E215LC.

Tvrtka Cat nadogradila je svoje velike hidrauličke bagere s 86 - tonskim 385C L, 70 - tonskim 365C L i 50 - tonskim 345C L, kako bi zamijenili strojeve iz B-serije. Sva tri stroja obilježava nadograđena kabina, mnogostruka pomoćna hidraulika, a pokreće ih ACERT motor. 345C L 239 kW motor oslobađa 7,5 posto više snage od 3176C motora ugrađenih u strojeve B-serije. Kada su opremljeni s krakom od 6,9 metara i 3,35 šipkom od metara imaju najveću dubinu iskopa 7,49 m i dohvat od 11,7 metara na prizemnoj razini. Motori C15 od 302 kW i C18 od 290 kW koji su ugrađeni u 365C L i 385C L bagerima opremljeni su visoko učinkovitim uljnim filtrima za produženije intervale servisiranja. Bager 365C L s 7,8 - metarskim krakom i 4,67 - metarskom šipkom nudi najveću dubinu kopanja 9,45 m dok 385C L dolazi opremljen s 10 - metarskim krakom i 5,5 -metarskom šipkom i najveća dubina kopanja mu je 17,04 m. Najveća novina tvrtke Volvo u 2004. jest izvedba 70 -tonskog EC700B bagera koji se na tržištu našao početkom 2005. EC700B pokreće 346 kW motor koji je proizveden po svim zahtjevima Stage III/Tier 3 propisa. Stroj ima najveću dubinu kopanja 8,4 m, doseg 13,17 m i razvijenu snagu 301 kN. Libherrerov novi R 945 C Litronic hidraulički bager je 50 tona težak stroj oblikovan posebno za primjenu u kamenolomima prihvaćenju kamena i površinskom kopu. Standardni stroj ima 6,7 metara vratni krak i 2,9 -metarsku šipku i može se opremiti nizom vjedrica za teško kopanje, kapaciteta između 1,3 i3 m3. R 945 C pokreće 240 kW šestcilindrični Liebherr D 936 L motor koji ima četiri operacijske funkcije. Lift i Fine funkcija namijenjene su preciznom radu, Eco funkcija nudi najveću iskoristivost goriva i jako reducirano ispušivanje.  Hod po vodi

Kopanje materijala na mekanoj podlozi ili u plitkoj vodi može biti problematično ali čini se da su novi proizvodi razvijeni u Finskoj pronašli ključ za lakše obavljanje ovog zadatka.

Takozvani veliki plutajući sustav (Big Float) dopušta gusjenicama na standardnim bagerima od 14 do 21 t da se prilagode pontonima i dopušta hidrauličko prilagođavanje gusjenica. Ovi strojevi imaju najveći doseg od 12 do 16 m, dubinu kopanja do 7,5 ili 10,6 m. Sustav Big Float poboljšava stabilnost pri kretnji ili kopanju na mekoj ili tvrdoj podlozi ili na vodi do 2 m dubine. Dodatak pontona i hidrauličkih naprava za sidrenje onemogućava upotrebu stroja u predubokoj vodi. Tanje plinova, a Power funkcija daje najveću snagu za teška kopanja. U 2005. proizvedeno je vrlo malo bagera između 20 i 50 tona težine, tako da su Catov 325C LCR od 35 t, Caseov CX230 bager gusjeničar od 22,4 t i Liebherrov 24 - tonski R 924 Compact u manjini. Bager CX230, prema podacima tvrtke, zadovoljava zahtjeve kupca za modele između 19,7 i 23,5 tona. Novi je model baziran na podvozju CX240 i snazi 105 kW Isuzu BB-6BGIT šestcilindričnog motora. Stroj razvija najveću snagu od 151 kN, dubina kopanja je 6,05 m, a najveći doseg 9,23 m. Brojniji su novi strojevi u kategoriji težine između 10 i 20 tona s gusjenicama. Njih su u 2004./2005. proizvele tvrtke Komatsu, Liebherr, JCB, Bobcat i Takeuchi, a nove modele s kotačima Cat, Liebherr i Komatsu. Liebherrov 18 - tonski R 317 tvrtkin je najkompaktniji bager gusjeničar, a može se opremiti tako da se širina gusjenice poveća do 1000 mm širine kako bi osigurala potpunu učinkovitost i na najmekšim tlima. Stroj pokreće motor od 86 kW s četiri cilindra i može se opremiti različitim brojem krakova i šipaka, kako bi se povećala dubina kopanja odnosno dosega na 6,2 m i 9,5 m. Sastandardnom vjedricom najveća razvijena snaga stroja je 108,3 kN, no može se povećati do 125,7 kN s dodatnom vjedricom za razaranje. Komatsuov 13 - tonski PC130-7 bager gusjeničar projektiran je specijalno za Europsko tržište. Stroj pokreće motor od 66 kW, razvija najveću snagu od 86 kN, najveća dubina kopanja je 6,02 m, a doseg 8,785 m.  Takeuchi je afirmirano ime u sektoru kompaktnih bagera, no izvedba 14 -tonskog TB1140 bagera prvi je njihov korak prema tržištu srednjih bagera. Stroj pokreće motor od 62,2 kW, najveća dubina kopanja je nešto ispod 5,5 m. Hyundaijev najnoviji srednji bager je 11 - tonski R110-7 gusjeničar kojeg pokreće motor od 86 kW. Ovaj stroj razvija snagu od 80 kN, a najveća mu je dubina kopanja 5 m.

Cat je nadogradio svojih 5 modela C serije utovarivača na kotačima, a nadogradnja uključuje nove vozne tračnice, komandnu ručicu u prvoj brzini i prilagodljivu hidrauličku senzibilnost. Novi promjenjivi uglovi kraka dostupni su za rad u uskim sredinama, a industrijski krak može biti specijaliziran za radove rukovanja raznim teretom. Novi M313C, M316C, M318C i M322C bageri teže od 13 do 23 tone i imaju poboljšane kapacitete podizanja. Strojevi su opremljeni Cat motorima snage od 91 do 127 kW.

Ekstremni uvjeti

Pomicanje više od 20 tona kamena u jednom taktu bez problema sa stabilnošću izazov je za većinu bagera. No, nekoliko Cartepillarovih bagera radi u kamenolomu ornamentalnog kamena u Bagnolo Piemonte, Italija, specijalno su opremljeni kako bi se uspješno nosili s rigoroznim uvjetima u kamenolomu. Tri Cat 330C bagera koji rade u kamenolomu opremljeni su Catovim Extreme Service (ES) podvozjem. ES nadogradnja uključuje opremu podveza sljedećeg modela za pružanje posebne stabilnosti, tako 330C ES dolazi s 345C podvozjem, 345C ES s 365C podvozjem i 365C ES s 385C podvozjem. ES nadogradnja povećava duljinu dohvata, podvozna težina poboljšava dinamičku stabilnost i sigurnost, a dopušta i podizanje težih tereta od uobičajenih bagera. između 16 i 18,3 tona, ovisno kakvim je podvozjem ili opremom opremljen. Strojno je podvozje dostupno s potpornom zaštitom. Komatsuov 180-7 bager na kotačima od 18,5 tona veći je i teži od PW170-6 i nadograđen je dodatnim Komatsuovim SAA6D102E šestcilindričnim motorom. Nadograđeni strojevi obilježeni su i novim kabinama Space-Cab koje imaju 14 posto više prostora i montirane su više naprijed kako bi poboljšale preglednost operatera.

Prognoze daljeg razvoja

Iako se očekuje mali pad prodaje bagera u Europi u nekoliko sljedećih godina, ovaj tip građevinskog stroja ostat će ključan na tržištu građevinske opreme. Izdavanje novih pravila Stage III/Tier 3 osigurat će stabilan napredak novih bagera u godinama koje slijede. Stupanj konkurencije na tržištu bagera vodi k nadogradnji motora, a slijede dodatna svojstva koja će poboljšati izvedbu, učinkovitost i udobnost. Izvor: www.masmedia.hr

Materijali