Ulaz za korisnike

Bosch otvara put u elektromobilnost

|
Bosch otvara put u elektromobilnost
 
Bosch otvara put u elektromobilnost
Od akumulatorske ćelije do elektromotora: Bosch otvara put u elektromobilnost Do 2013. u planu 20 projekata s dvanaest proizvođača automobila > Stručnost za sustave jedan je od faktora uspjeha > Osnovano zajedničko ulaganje za razvoj i proizvodnju električnih motora > SB LiMotive potiče razvoj litij-ionskih akumulatora > Bosch razvija nova polja poslovanja u segmentu elektromobilnosti

Bosch kao inovator i dobavljač s tradicijom dugom 125 godina znatno sudjeluje u oblikovanju puta u budućnost elektromobilnosti. Pod zaštitnim znakom svitka za paljenje danas se već razvijaju i proizvode tehnologije, komponente i sustavi za elektrificirane pogone. Tako se na lokaciji u Hildesheimu proizvode učinkoviti elektromotori za hibridna i električna vozila. U Reutlingenu je pokrenuta serijska proizvodnja energetske elektronike, a od 2010. godine u zajedničkom se ulaganju sa Samsungom SDI, SB LiMotive, u korejskom Ulsanu proizvode litij-ionske ćelije za trakcijske akumulatore. Bosch godišnje izdvaja oko 400 milijuna eura za elektrifikaciju automobilskih pogona, 800 Boschevih zaposlenika diljem svijeta rade na ovoj temi budućnosti. Bosch predviđa da će 2020. godine širom svijeta među 103 milijuna novoproizvedenih vozila biti oko tri milijuna električnih vozila i plug-in hibrida te oko šest milijuna hibridnih vozila. Od 2025. godine elektrificirani će pogoni sve više biti zastupljeni u cestovnom pogonu.

Stručnost za sustave Boschev je faktor uspjeha

Na putu prema automobilu koji se pokreće isključivo električnim pogonom hibridna tehnika u svojim raznolikim oblicima predstavlja važnu prijelaznu tehnologiju. Bosch je trenutačno usredotočen na dva koncepta potpunih hibrida koji će na kratkim udaljenostima omogućiti potpuno električnu vožnju: paralelni potpuni hibrid i axle-split hibrid. Oba pomoću funkcije pojačanja u određenim situacijama vožnje uključuju izgaranje goriva. Tako će se u budućnosti moći konstruirati otto ili dizelski motori manjih dimenzija. Pođe li se od današnjeg stanja, može se – bez daljnjih preinaka motora – realizirati smanjenje potrošnje i ugljikovog dioksida od 25 do 30 posto. Kod paralelnog potpunog hibrida električni je uređaj integriran u pogonski sklop između motora s unutarnjim izgaranjem i prijenosnika. Axle-split hibrid raspolaže motorom s unutarnjim izgaranjem na prednjoj osovini i električnim pogonom za stražnju osovinu. Daljnja prednost ove konstrukcije je dodatni pogon na sve kotače.

Bosch svojom stručnošću za sustave može svladati složenu interakciju motora s unutarnjim izgaranjem, električnog uređaja i kvačila te dodatnih funkcija poput „jedrenja“ ili „pojačanja“. Prilikom „jedrenja“ motor s unutarnjim izgaranjem se zaustavlja i vozilo se slobodno pokreće, a da pritom ne troši gorivo. Svi sigurnosni sustavi kao i oni koji osiguravaju komfor i dalje funkcioniraju neograničeno. Kod funkcije pojačanja motor s unutarnjim izgaranjem na kratko vrijeme podupire elektromotor u situacijama kada postoji velika potreba za energijom, npr. prilikom pretjecanja. Od 2010. godine Bosch isporučuje tehniku paralelnih potpunih hibrida za Porsche Cayenne i Volkswagen Touareg, a odnedavno i za Porsche Panameru. Ove godine kompanija PSA počinje proizvoditi Peugeot 3008 HYbrid4, prvi dizelski hibrid na svijetu, koji je opremljen Boschevom inovativnom tehnikom hibridnog pogona axle-split. Do 2013. godine Bosch će početi proizvodnju za dvanaest proizvođača automobila u okviru 20 projekata s najvažnijim komponentama poput električnog motora, energetske elektronike i akumulatorske tehnologije. Društva Daimler AG i Robert Bosch GmbH nadalje rade na osnivanju zajedničkog ulaganja u okviru kojega je planiran razvoj i proizvodnja elektromotora. Poduzeće koje će nositi naziv EM-motive GmbH od 2012. godine isporučivat će elektromotore za električna vozila marki Mercedes-Benz i smart. Daljnju prodaju drugim proizvođačima automobila preuzet će Bosch.

Plug-in hibrid: Rješenje koje mnogo obećava

Plug-in hibrid osobito je zanimljiv koncept. Načelno je konstruiran kao već spomenuti sustavi, ali se zbog svog odgovarajućeg uređaja za punjenje može uvijek iznova puniti preko kućnog punjača te raspolaže akumulatorom većeg kapaciteta. Time je povećana udaljenost koju hibridno vozilo može prijeći isključivo električnim pogonom na oko 40 kilometara po punjenju akumulatora. U gradskim aglomeracijskim područjima može se stoga tjednima voziti na isključivo električni pogon, i to na ekološki prihvatljiv način bez lokalnih emisija. Istovremeno se plug-in hibridima mogu prijeći i velike udaljenosti uz pomoć motora s unutarnjim izgaranjem, što je korisno prilikom odlaska na godišnji odmor.

Smanjenje troškova je ključ uspjeha

Korak prema električnom automobilu s tehničkog stajališta nije velik. Ipak, taj korak uključuje i veće troškove. Predviđamo da će u 2020. godini električno vozilo biti oko 45 posto skuplje od usporedivog vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem. Bitan aspekt u daljnjem razvoju i proizvodnji komponenti za električne pogone je dakle smanjenje troška sustava. Veća proizvodnja rezultirat će smanjenjem cijena, a sve manje cijene imat će kao posljedicu sve bolju prihvaćenost. To se odnosi na sve projekte na području elektromobilnosti: od električnog bicikla preko hibrida i plug-in hibrida pa sve do električnog vozila. Smanjenje troškova stoga je na vrhu Boschevog popisa radova i usluga.

SB LiMotive: Napredak razvoja litij-ionskih akumulatora

Troškovi akumulatora odlučujući su faktor uspjeha elektrificiranih pogona. Cilj je društva SB LiMotive, zajedničkog ulaganja Boscha sa Samsungom SDI, do 2015. godine dostići cijenu od 350 eura po kilovatsatu, a do 2020. godine 250 eura po kilovatsatu. Litij-ionske ćelije napreduju i po pitanju tehnike. Bitni parametri poput energetske gustoće i gustoće snage te kalendarskog vijeka trajanja i otpornost na ciklus punjenja i pražnjenja usavršavaju se korak po korak. Računamo s time da će se do 2015. godine s akumulatorom SB LiMotive od 35 kWh moći ostvariti domet od 200 kilometara i vijek trajanja od najmanje 12 godina, što odgovara zahtjevima automobilske industrije. U tri godine koje su prošle od njegova osnivanja društvo SB LiMotive uspjelo je zajedno sa svojih danas oko 850 zaposlenika pridobiti važne klijente. Poduzeće će tako litij-ionske ćelije isporučivati za BMW i3 i 1er ActiveE. U Fiatu 500 EV s električnim pogonom energiju će osigurati akumulatorski sustav koji proizvodi SB LiMotive. Osim toga, američki konzorcij koji čine Chrysler, GM i Ford društvu SB LiMotive dodijelio je posao vrijedan 8,4 milijuna američkih dolara za razvoj litij-ionskih akumulatorskih ćelija i sustava. Do 2015. godine SB LiMotive u korejskom Ulsanu namjerava povećati kapacitet godišnje proizvodnje ćelija na gotovo četiri gigavatsata, što je dovoljno za otprilike180 000 električnih vozila. Budući da sve više europskih proizvođača automobila namjerava ostvariti suradnju s društvom SB LiMotive, vjerojatno ćemo poslije 2013. godine također započeti proizvodnju u Europi.

Nova polja poslovanja u doba elektromobilnosti

Osim tradicionalnog poslovanja sa sustavima i komponentama elektromobilnost za Bosch donosi potencijal za razvoj novih polja poslovanja, npr. izgradnju infrastrukture za punjenje. Društvo Bosch Software Innovations GmbH razvija novu softversku platformu za punjenje električnih vozila kao i rezerviranje postaja za punjenje i obračun preuzete energije. Postaje za punjenje iz društva Bosch Software Innovations predstavljaju sučelje između električne mreže dobavljača energije i krajnjeg potrošača. Softver i stanice za punjenje primjenjuju se od lipnja 2011. u okviru pilot projekta u Singapuru. Boscheve servisne radionice i poslovno područje autoopreme također se pripremaju za buduće tržište. Bosch podupire radionice dijagnostičkim sustavima za hibridna vozila i edukacijskim programima usmjerenima na praksu. Na području elektromobilnosti nijedan drugi dobavljač ne može ponuditi toliko širok spektar komponenti i znanja i iskustva na području sustava i usluga. Budući da elektromobilnost ima smisla jedino ako energija koja se koristi potječe iz obnovljivih izvora, Bosch se brine i o dobivanju energije. Tvrtka Bosch Solar Energy spada u najveće proizvođače ćelija i modula za fotonaponska postrojenja. Daljnje aktivnosti na tome tržištu budućnosti su razvoj prijenosnika za vjetroelektrane i projekti za elektrane na plimu i oseku.

Tehnika motornih vozila najveće je područje poslovanje grupe Bosch. 2010. godine to je područje ostvarilo dobit od 28,1 milijardi eura, što čini 59 posto ukupne dobiti društva. Bosch kao dobavljač tehnologija tako spada u vodeće dobavljače u automobilskoj industriji. Oko 167 000 zaposlenika Boschevog područja poslovanja Tehnika motornih vozila diljem svijeta radi u sedam polja poslovanja: tehnika ubrizgavanja za motore s unutarnjim izgaranjem, periferna oprema za pogonski sklop, alternativni pogonski koncepti, aktivna i pasivna sigurnosna tehnika, sustavi pomoći i sustavi za komfor, informacija i komunikacija vezana uz automobil te usluge i tehnika za poslovno područje autoopreme. Bitne inovacije u automobilu poput elektroničkog upravljanja motorom, sustava protiv proklizavanja ESP® ili common-rail dizelske tehnologija proizvodi su društva Bosch.

Bosch Grupa vodeći je globalni dobavljač tehnologije i usluga. Prema preliminarnim brojkama u poslovnoj godini 2010. oko 283.500 zaposlenika ostvarilo je promet od 47,3 milijarde eura na područjima tehnologije motornih vozila i industrijskih tehnologija, robe široke potrošnje i graditeljskih tehnologija. Grupa Bosch sastoji se od tvrtke Robert Bosch GmbH i više od 300 društava kćeri i regionalnih kompanija u preko 60 zemalja. Ako ubrojimo i njegove prodajne i servisne partnere, Bosch ima svoje predstavnike u oko 150 zemalja. Ova svjetska mreža za razvoj, proizvodnju i prodaju temelj je za daljnji rast. Bosch je u 2010. godini potrošio oko četiri milijarde eura na istraživanje i razvoj te je prijavio preko 3 800 patenata diljem svijeta. Svojim proizvodima i uslugama Bosch unapređuje kvalitetu života nudeći inovativna i korisna rješenja.

Dodatne informacije možete pronaći na www.bosch.com, www.bosch-presse.de, www.125.bosch.com

Materijali

  • SB LiMotive litij-ionski akumulatorski sustavi


Fotografija za medije br. 1-UBK-17898

    SB LiMotive litij-ionski akumulatorski sustavi Fotografija za medije br. 1-UBK-17898

  • Svestrana rješenja s eMobility Solution

Fotografija za medije br. 1-UBK-17898

    Svestrana rješenja s eMobility Solution Fotografija za medije br. 1-UBK-17898