Ulaz za korisnike

BOSCH pogoni: što će nas pogoniti u budućnosti

|
Inovativna Boscheva tehnologija smanjuje emisije CO2 u svim segmentima
 
Inovativna Boscheva tehnologija smanjuje emisije CO2 u svim segmentima
Flotni ciljevi Europske unije za 2020. napokon spoznati. Prijedlog Europske komisije sada je služben: 95 grama CO2 po kilometru. A u 2015., samo dvije godine od sada, flote vozila bit će ograničene na prosječnu emisiju CO2 od samo 130 grama po kilometru.

Iako su i druga gospodarska područja poput SAD-a i Kine propisale zakone za smanjenje emisija CO2, cilj EU-a za 2020. i dalje je najambiciozniji. Boscheva automobilska tehnologija odigrat će ključnu ulogu u pripremanju vozila svih klasa na buduća ograničenja. Daljnja poboljšanja u potrošnji su moguća, no dolaze uz trošak koji je u nekim slučajevima znatan. No, ne želimo samo govoriti o trošku – prije svega želimo govoriti o emocijama. Elektrifikacijom pogona automobili nude sasvim novo iskustvo vožnje. Maksimalni okretni moment vozila dostupan je već od prvih par metara, a u slučaju hibrida, električni motor razvija dodatnu snagu prilikom ubrzavanja za uzbudljiviju vožnju.

Mnoga rješenja: motori s unutarnjim izgaranjem, elektrifikacija, stlačeni prirodni plin

Hoće li u budućnosti kupci voziti automobil s motorom s unutarnjim izgaranjem ili električnim motorom uvelike će ovisiti o klasi automobila koji voze. Kad su u pitanju mali automobili, uvjereni smo da će modifikacije motora biti dovoljne. Poboljšana tehnologija ubrizgavanja, turbopunjači i smanjivanje obujma motora kombiniraju niske troškove s visokom učinkovitosti. U slučaju pogona za vozila srednje veličine, Bosch također razvija tehnologiju za još čišće i učinkovitije motore, koji bi usprkos tome još uvijek bili pristupačni cijenom. Vjerujemo da još uvijek ima potencijala za usavršavanje i razvoj novih dijelova motora s kojima ćemo još više optimizirati proces izgaranja. Osim toga, radimo na novim sustavima koji će, primjerice, učinkovito obnavljati energiju kočenja i omogućiti osnovnu elektrifikaciju pogona.

Za pogonsku tehnologiju u visokoj klasi moramo se dodatno potruditi kako bismo postigli ciljne vrijednosti emisije CO2. Bosch razvija učinkovite plug-in hibridne sustave koji omogućuju do 60 kilometara potpuno električne vožnje. Time se postižu niže emisije čak i u SUV-ovima. Ti sustavi bit će dodatni trošak, no pružit će dodatne prednosti, s obzirom da je plug-in hibrid dodatni dašak ekskluzivnosti za premium klasu.

Opremljen tim pogonom, automobil je skoro bešuman u električnom načinu rada, no ima domet automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem. Osim toga, okretni moment dodatnog električnog motora čini auto još dinamičnijim.

Osim elektrifikacije pogona, Bosch vidi i potencijal za uporabu ekonomičnih pogona na stlačeni prirodni plin u svim klasama vozila. U usporedbi s benzinom, izgaranjem prirodnog plina ispušta se oko 25 posto manje CO2. Naši sustavi nude i velike prednosti za kupce uz niske dodatne troškove. No, infrastruktura se mora značajno proširiti kako bi tržište i dalje raslo.

Učinkovitost od smanjivanja obujma motora do turbopunjača

Sada bih htio da pobliže pogledamo što još možemo postići s našim dijelovima u nižoj klasi. Za najučinkovitija vozila u toj klasi u 2012. godini Bosch vidi potencijalnu dodatnu uštedu do 20 posto. Trenutno najnaprednija dizelska vozila u klasi ispuštaju samo 81 gram CO2 po kilometru. Naš široki asortiman dizelskih proizvoda odlikuje najučinkovitiji proces izgaranja, što nam omogućuje postizanje optimalnih vrijednosti CO2. Naše najnaprednije benzinsko vozilo ispušta 99 grama CO2 po kilometru. S obzirom na taj odličan temelj, sigurni smo da će rješenja s motorima s unutarnjim izgaranjem biti dovoljna za postizanje EU-ovih ciljeva.

Sada bih vam htio predstaviti neka od tih rješenja. Ovdje se fokusiramo na motore s paljenjem na iskru, na kojima potrebno najviše raditi. Sada ću vam pokazati tri mogućnosti za postizanje ciljnih vrijednosti CO2 u malim automobilima s benzinskim motorima.

• Kao prvo, pristupačna automatizacija ručnog prijenosa. Vjerujemo da to ima potencijal smanjenja emisija od oko pet do šest posto.

• Kao drugo, turbopunjači u klasi malih automobila. Obujam motora može se smanjiti samo ako ih se opremi turbopunjačima, čime se omogućuje ušteda goriva od sedam do osam posto. Ako se to kombinira s modernim sustavom izravnog ubrizgavanja goriva, ušteda goriva može biti i do 15 posto u usporedbi sa sustavom neizravnog ubrizgavanja goriva. Osim toga, turbopunjač razvija veći okretni moment, a time i optimalne performanse. Omogućuje da se točka najvećeg opterećenja i vrijeme otvaranja ventila pomaknu u svrhu otvaranja zaklopke. To povećava učinkovitost motora.

• Kao treće, optimiziranje izgaranja kombinacijom povećanog omjera kompresije s hlađenom recirkulacijom ispušnih plinova. Ta modifikacija bila bi učinkovita i smanjila bi emisije CO2 za otprilike jednu desetinu.

Kombinirat ćemo ta moguća rješenja s dodatno poboljšanom tehnologijom izravnog ubrizgavanja benzina. Naše trenutno predviđanje je da će u budućnosti kompaktni automobili s motorima s paljenjem na iskru ispuštati manje od 85 grama po kilometru. Također ćemo dodatno modificirati sustave za dizelske motore u toj klasi vozila, primjerice, povećanjem učinkovitosti izgaranja uz veći tlak ubrizgavanja ili uvođenjem niskotlačne recirkulacije ispušnih plinova u širokom rasponu primjena. Nastavit ćemo s rigoroznim usavršavanjem dizelskog motora s jakim okretnim momentom uz pomoć Boschevih proizvoda, pogotovo što se tiče gubitka zbog trenja i ciklusa punjenja. Osim toga, učinkovitost se povećava s veličinom motora. Na taj će način vrijednosti emisija za dizel biti znatno niže od 85 grama za emisije CO2.

Hidraulički hibrid: alternativni pogon sa širokim rasponom

Dodatna mogućnost za povećanje učinkovitosti u nižoj klasi je prvi hidraulički hibrid za osobna vozila na svijetu, koji Bosch razvija u suradnji s grupom PSA. Temelji se na klasičnom motoru s unutarnjim izgaranjem i dodatnim hidrauličkim dijelovima te tlačnim spremnikom ispunjenim dušikom. Taj hibridni sustav može pomoći benzinskim i dizelskim motorima kada ne rade učinkovito – npr. prilikom ubrzavanja ili u prometu kreni-stani. Njegove jake strane najviše dolaze do izražaja u gradskoj vožnji, gdje potrošnju goriva može smanjiti do 45 posto. U normalnim uvjetima vožnje smanjenje iznosi 30 posto.

Razlog zbog kojeg možemo tako dramatično smanjiti potrošnju leži u tome da jako učinkovito obnavljamo energiju koja bi se inače izgubila. Stručni naziv za to je rekuperacija. Kinetička energija koja se troši prilikom kočenja pretvara se u hidrauličku energiju i sprema u tlačni spremnik.

Najvažnija karakteristika kod toga je da taj alternativni pogon ne zahtijeva baterije. To smanjuje dodatnu težinu sustava na manje od 100 kilograma. Zbog toga je hidraulički hibrid ekonomičan te iznad svega varijabilan. Njegova uporaba ne mora biti ograničena na komunalna vozila. Vidimo ga i kao opciju u drugim klasama, sve do lakih kamiona.

U isto vrijeme, ovaj pogon objedinjuje mnoge poznate prednosti električnog automobila. Kratke udaljenosti mogu se prijeći u potpunosti bez emisija, a njegov efekt pojačanja ubrzanja povećava užitak u vožnji. Taj efekt pojačanja ubrzanja dolazi do izražaja kada motor s unutarnjim izgaranjem radi te se istovremeno otpusti hidraulički tlak iz spremnika. Usto, taj pogonski sklop omogućuje pomicanje točke najvećeg opterećenja motora s unutarnjim izgaranjem, što omogućuje rad u najučinkovitijem rasponu okretaja. Nadalje, nema brige oko dometa. Ovdje se radi o alternativnom pogonu koji zapravo značajno povećava domet automobila zato što smanjuje potrošnju goriva.

Sustav povećanja okretnog momenta i obnavljanja energije (BRS) i elektronička spojka (e-clutch): veza sa svijetom hibrida

Naš angažman na elektrifikaciji pogona ima slične ciljeve. Taj angažman počinje s daljnjom standardizacijom start/stop sustava, koji će do 2017. biti ugrađeni u 70 posto svih novih automobila u Zapadnoj Europi. No, mi želimo isprobati i nova rješenja. Uzmimo za primjer naš BRS. Taj 48-voltni sustav korak je dalje u razvoju start/stop sustava te premošćuje još uvijek veliki jaz do svijeta hibrida.

BRS će se ugrađivati u kompaktnoj klasi, u kojoj je konkurencija izrazito oštra. Drugim riječima, osim što će morati biti učinkovit, morat će imati i pristupačnu cijenu. To možemo postići pametnim prilagođavanjem njegovih dijelova. Koristimo električne dijelove koji pomažu motoru dodatnom snagom od deset kilovata. Kapacitet baterije od 0,25 kilovatsati nije velik, no s obzirom da ugrađena mreža radi na 48 volti, pošlo nam je za rukom regenerativnim kočenjem postići maksimalno obnavljanje energije. Nakon što je automobil kočio pet puta, sustav u potpunosti napuni litij-ionsku bateriju.

Ta energija može se iskoristiti za opskrbu trošila spojenih na ugrađenu mrežu ili za pomoć motoru s unutarnjim izgaranjem prilikom ubrzavanja.

Kad smo kod BRS-a, treba spomenuti i e-clutch, elektroničku spojku. S tim sustavom samo je spojka automatska, ali ne prijenos. To omogućuje motoru da se odvoji od pogona kada za pokretanje nije potrebna snaga. Time ne samo da pomaže vozačima u uštedi goriva, već i vožnju čini ugodnijom. U prometnim gužvama moguće je kretanje u prvoj i drugoj brzini bez uporabe spojke. Drugim riječima, elektronička spojka vozačima daje određenu vrstu automatskog prijenosa za niske brzine. Osim toga, elektronička spojka prebacuje se u prazni hod ako vozač makne stopalo s papučice gasa. To omogućuje vožnju u praznom hodu s ciljem uštede goriva u kombinaciji sa start/stop sustavom.

Način rada je jednostavan. Naš sustav detektira kada vozač ne ubrzava nizbrdo, aktivira spojku i na taj način sprečava klasično kočenje motorom. Zahvaljujući nagibu brzina je stalna. Već sada možete donekle simulirati taj efekt pritiskanjem papučice spojke na nizbrdici. U budućnosti će taj sustav automatski preuzeti tu funkciju. To možda jest tehnički sofisticirano, no isplativo jer će dovesti do smanjenja potrošnje goriva od sedam posto.

Snažan hibrid: do 25 posto manja potrošnja

U svom glavnom izlaganju, g. Bohr objasnio je da su osnovni hibridni sustavi poput ovog dio individualne mobilnosti budućnosti. Do 2020. predviđamo 12,1 milijun vozila s električnim pogonom. S obzirom na taj scenarij mobilnosti, volio bih vam pokazati koju tehnologiju Bosch već sada nudi za sadašnju generaciju hibridnih vozila. Već sada povećavamo proizvodnju te na taj način smanjujemo troškove. Osim toga, s potpuno hibridnim sustavima koje Bosch trenutno proizvodi, vozači mogu smanjiti potrošnju prema Novom europskom ciklusu vožnje za 15 do 25 posto. Uz Boschev potpuno hibridni sustav i ovisno o veličini baterije, vozači mogu prijeći kratke udaljenosti isključivo na električnu energiju, odnosno s nula emisija i bez buke motora. Jedan od izvanrednih primjera toga je dizelski hibrid koji su razvili PSA i Bosch. Taj hibrid kombinira snagu naprednog dizelskog motora sa štedljivošću koju omogućuju električni dijelovi.

Veličina automobila nije problem. Bosch može isporučiti koncept pogona i prilagoditi ga zahtjevima bilo kojeg vozila. To pokazuje širok raspon naših tehničkih sustava. Za potpuno hibridna vozila imamo električne motore u rasponu od 20 do 40 kilovata. Za hibride Bosch ima punjive litij-ionske baterije s kapacitetom od 0,8 do 1,5 kilovatsati. Uz DC/DC pretvarač nudimo i odgovarajuću vezu između električnog motora i baterije. Stoga nije bitno je li automobil koji treba opremiti potpunim hibridom malo kompaktno vozilo ili karavan – Bosch ima pravo rješenje za oba.

Plug-in hibrid: budućnost premium klase

I ovo je obećanje koje možemo ispuniti kada su u pitanju plug-in hibridi. Međutim, u ovom smo slučaju otišli korak dalje s elektrifikacijom pogona. Vozači mogu prijeći udaljenosti do 60 kilometara isključivo na električnu energiju i to brzinom do 120 km/h. To omogućuje uštedu u potrošnji energije do čak 90 posto, ukoliko korisnici redovito pune bateriju preko utičnice. No čak i kupci koji nemaju potpuno napunjenu bateriju prije svakog putovanja imat će koristi od plug-in hibrida. Procjenjujemo da se uz pomoć naših sustava potrošnja goriva po Novom europskom ciklusu vožnje može smanjiti najmanje 50 posto.

Zbog toga su električni dijelovi koje koristimo u tu svrhu snažniji. Boschevi električni motori u tim sustavima snage su od 30 do 80 kilovata, a kapacitet baterije je do čak 12 kilovatsati. Može ih se koristiti u automobilima od limuzina srednje klase do električnih SUV-ova i sportskih automobila. Ta je skalabilnost dokaz koliko će plug-in hibridi biti važni u budućnosti. Kada je riječ o ciljnim vrijednostima za CO2 za 2020. godinu, visoka razina elektrifikacije jedina je opcija za premium klasu. Činjenica da omogućuje prelazak do 60 kilometara isključivo na električnu energiju znači da su vozači koji koriste Boschev plug-in hibridni sustav spremni za još ambicioznije ekološke propise.

Elektromobilnost: Bosch nudi pogon s jednim izvorom energije

Naravno, kupci mogu uživati u tim prednostima i kada je naša tehnologija ugrađena u potpuno električne aute. I ovdje bih vam htio dati konkretan primjer: Fiat 500e, za koji Bosch isporučuje kompletni pogon. Drugim riječima, ne samo da proizvodimo dijelove, već smo i dovoljno stručni da ih sastavimo i od njih napravimo kompletan električni pogon.
Pogledajmo svaku od tih komponenti:

• Zahvaljujući Boschevom električnom motoru SMG 180/120, Fiat 500e razvija 80 kilovata. Srce pogona je sinkroni motor s permanentnim magnetom. Od samog početka razvija okretni moment od 196 Nm.

• Središnje sučelje između električnog motora i baterije je jedinica izmjenjivača i pretvarača Bosch INVCON 2.3. Taj je dio mozak električnog pogona. To je zato što sustav pretvara istosmjernu struju pohranjenu kao energiju u bateriji u izmjeničnu struju za električni motor i obrnuto. Što je rad takvog elektroničkog uređaja učinkovitiji, to je električni domet veći.

• Zahvaljujući Boschevoj bateriji, Fiat 500e ima domet od oko 140 kilometara. Ta trakcijska baterija sastavljena je od prizmatičnih ćelija ukupnog kapaciteta od 24 kilovatsata i može se u potpunosti napuniti u manje od četiri sata.

U mnogim pogledima Bosch vidi Fiat 500e kao pokazni projekt za elektromobilnost. Pokazuje što mi kao dobavljač u tom području možemo učiniti i razviti. Ispunjava me zadovoljstvom što mogu reći da Bosch dobavlja sve elemente samog električnog pogona. Vjerujem i da je jasno da ćemo i u budućnosti raditi na poboljšanju elektromobilnosti.

Pogoni na prirodni plin: alternativa alternativi
Prije nego završim, osvrnuo bih se i na sadašnjost i blisku budućnost. Bosch ima još jedan alternativni pogon na raspolaganju i to jedan koji postaje prava alternativa. Govorim o pogonu na prirodni plin. Sve dosad, taj se pogon uglavnom nalazio u gradskim autobusima i lakim dostavnim vozilima. No, u budućnosti ćemo sve više viđati pogone na prirodni plin u osobnim automobilima i gospodarskim vozilima, također i u kombinaciji s dizelom. Vozačima se prirodni plin može isplatiti već pri godišnjoj kilometraži od 7000 kilometara, odnosno gotovo svima. To je uglavnom zahvaljujući povoljnoj cijeni prirodnog plina, koja je do 50 posto niža od cijene benzina. Čak i sad nam omogućuje smanjenje emisije CO2 za 25 posto, a u slučaju metana proizvedenog u tvornicama bioplina, taj je broj znatno veći. Stoga smatramo da je prirodni plin lako dostupna i ekološka alternativa diljem svijeta.

Zato Bosch nudi i sustave visoke tehnologije. Našu tehnologiju za stlačeni prirodni plin možete pronaći u serijski proizvedenim vozilima proizvođača kao što su VW, GM, Fiat i Tata. Među ostalim dijelovima koje isporučujemo su i najmanji i najlakši injektor stlačenog prirodnog plina na svijetu i najbrži senzor temperature. Ono što je tako genijalno kod te tehnologije je da je ni ne primijetite kada ste za volanom. Današnja vozila na prirodni plin nude dosljedne performanse, bez obzira na to jesu li u plinskom ili benzinskom načinu rada. Čak je i promjena s plina na benzin neprimjetna.

Kada vozite automobil s Boschevim sustavom za prirodni plin, najveća razlika koja se može uočiti je na benzinskoj pumpi. Kupci i tu opet štede novac čak i u usporedbi s drugim rješenjima na prirodni plin. Boschev sustav pali i u plinskom načinu rada kada je motor hladan te time omogućuje maksimalnu uporabu jeftinog prirodnog plina. Sustavi koje prodaju drugi dobavljači moraju se zagrijati na konvencionalan način, tako da isprva dosta kilometara voze na skupi benzin. Međutim, s našom tehnologijom kupci skoro uvijek voze na jeftini prirodni plin.

No, vrijeme je da se ostavimo tehničkih pojedinosti i vratimo na širu sliku. Naši plinski pogoni su prijelazna tehnologija na putu do zelene mobilnosti. Već sada možete kupiti vozilo opremljeno Boschevim plinskim pogonom te odmah imati automobil koji je istovremeno učinkovit i ekološki. S istim ciljevima na umu nastavljamo s daljnjim poboljšanjem konvencionalnih motora s unutarnjim izgaranjem. Ne zaboravimo jednu stvar: Bosch radi na tome da električne pogone učini pristupačne svima.

Drugim riječima, dobavljamo tehnologiju za individualnu mobilnost – sada i u budućnosti. Na taj način ostajemo vjerni našem strateškom imperativu: „tehnologija za život.“

Kontakt osoba za upite medija:
Ines Marciuš Kruljac
Tel.: (+385) 1 295 80 74
ines.marcius-kruljac@hr.bosch.com

Grupa Bosch vodeći je globalni dobavljač tehnologije i usluga. U poslovnoj 2012. otprilike 306.000 zaposlenika ostvarilo je prodaju od 52,5 milijardi eura. Od početka 2013. djelatnost kompanije podijeljena je na četiri poslovna područja: tehnologiju za motorna vozila, industrijsku tehnologiju, potrošačku robu i energetsku i graditeljsku tehnologiju. Grupa Bosch sastoji se od tvrtke Robert Bosch GmbH i više od 360 podružnica i regionalnih kompanija u oko 50 zemalja. Ako ubrojimo i njegove prodajne i servisne partnere, tada Bosch ima svoje predstavnike u oko 150 zemalja. Ova svjetska mreža za razvoj, proizvodnju i prodaju temelj je za daljnji rast. Bosch je u 2012. godini potrošio oko 4,8 milijardi eura na istraživanje i razvoj te je prijavio gotovo 4800 patenata diljem svijeta. Proizvodi i usluge grupe Bosch oblikovani su da fasciniraju i unapređuju kvalitetu života nudeći inovativna i korisna rješenja. Na taj način Bosch diljem svijeta nudi „tehnologiju za život“.

Tvrtku je 1886. u Stuttgartu osnovao Robert Bosch (1861.-1942.) kao „Radionicu za preciznu mehaniku i elektrotehniku". Posebna struktura vlasništva tvrtke Robert Bosch GmbH jamči poduzetničku slobodu i omogućava tvrtki dugoročno planiranje i poduzimanje značajnih početnih investicija s ciljem osiguranja budućnosti tvrtke. Ukupno 92% udjela u društvu Robert Bosch GmbH u vlasništvu je dobrotvorne zaklade Robert Bosch Stiftung GmbH. Većinu prava glasa ima industrijski trust Robert Bosch Industrietreuhand KG. Funkcije poduzetnog vlasništva izvršava trust. Ostatak poslovnih udjela u vlasništvu je obitelji Bosch i društva Robert Bosch GmbH.

Dodatne informacije dostupne su na internetu na stranicama www.bosch.com

Materijali

  • Inovativna-Boscheva-tehnologija-smanjuje-emisije-CO2-u-svim-segmentima

    Inovativna-Boscheva-tehnologija-smanjuje-emisije-CO2-u-svim-segmentima

  • Pogoni na stlačeni zemni plin alternativa alternativi

    Pogoni na stlačeni zemni plin alternativa alternativi

  • Plug-in hibrid

    Plug-in hibrid

  • Kako radi hidraulički hibrid

    Kako radi hidraulički hibrid