Ulaz za korisnike

Crveno djeluje kvadratično, plavo djeluje okruglo

|
Crveno djeluje kvadratično, plavo djeluje okruglo
 
Crveno djeluje kvadratično, plavo djeluje okruglo
Kada boja određuje oblik: umjetnici apstraktnog ekspresionizma, teoretičari i predavači Johannes Itten i Wassily Kandinsky d odijelili su bojama geometrijski oblik i ekspresivno djelovanje.

Odnosima između boja i oblika umjetnici i predavači Bauhaus škole za arhitekturu i primijenjenu umjetnost u Njemačkoj (1919.-31) bavili su se intenzivno dvadesetih godina. Tako je potraga za adekvatnom bojom kao sredstvo oblikovanja i orijentiranja prožimala cijelu povijest Bauhaus škole. Oba predavača Bauhaus škole Johannes Itten i Wassily Kandinsky razvili su sa svojim učenicima današnji vrijedeći raspored boja i sisteme boja. Na bazi toga istraživali su povezanost boja i oblika te su pridruživali boje određenim svojstvima i karakterima.

U centru Ittenove nauke stajala je spoznaja i oblikovanje kontrasta boja te međusobni odnosi boja. Vrste kontrasta koje je on istraživao utječu danas na dizajn, umjetnost i arhitekturu. U svojoj knjizi“Umjetnost boja“ umjetnik je opisao izražajnost i djelovanje boja te je u svojoj „ekspresivnoj nauci o bojama“ dodijelio bojama određene karaktere i apstraktne, geometrijske oblike.

Crvena boja za Ittena predstavlja fizičku materiju. Djeluje statično i teško. Zato je toj boji dodijelio statični oblik kvadrata. Žuta je agresivna i borbena, posjeduje bestežinski karakter te za Ittena predstavlja duhovnost i razmišljanje. Tom karakteru odgovara trokut. Plava boja nasuprot tomu djeluje za Ittena okruglo, budi osjećaje kretanja i opuštanja te izražava kako on kaže“ duhovnost pokrenutu u sebi“ Krug dakle savršeno odgovara plavoj boji jer predstavlja simbol „ kontinuiranog kretanja“. Itten je ta tri karaktera boja u svojoj takozvanoj nauci o tipovima boja prenio i na ljudske karaktere a onda u konačnici i na, kako je on smatrao, preference svakog pojedinačnog čovjeka u pogledu boja.

Slikar se nije bavio samo oblikom tri primarne boje crvene, žute i plave. On je i za sekundarne boje koje u krugu boja leže između i to za narančastu, zelenu i ljubičastu izveo odgovarajuće geometrijske oblike. Između crvenog kvadrata i žutog trokuta leži trapez u narančastoj boji. Na prijelazu između plavog kruga i crvenog kvadrata nastaje elipsa u ljubičastoj boji. Između žutog trokuta i plavog kruga formira se sferan zeleni trokut sa zaobljenim kutevima. Ako se oblik i boja u svom izričaju podudaraju prema Ittenu njihovo djelovanje se sumira.

I slikar ekspresionizma Wassily Kandinsky bavio se pitanjem kakav karakter imaju pojedinačne boje i u kojim oblicima najbolje djeluju. Kao što su kod Ittena tri osnovne boje crvena, žuta i plava te njihovo svrstavanje u osnovne oblike kvadrat, trokut, krug formirale nauku o bojama,Kandinsky je nastavio to istraživanje teje trima baznim bojama nasuprot postavio trodimenzionalna tijela; iz kvadrata nastaje crveni heksaedar, iz trokuta žuta piramida, a krugu odgovara u svojoj prostornoj konzekventnosti plava kugla.

Psihološko djelovanje boja Kandinsky je istraživao pomoću takozvanih suprotnih parova boja. Djelovanje žute označio je kao ekscentrično i agresivno, dok se plava međutim ponaša koncentrično i odstupajuće. Kao sinesteta Kandinsky je boje obrazlagao ne samo njihovim karakterima, on je boje mogao i čuti. Tako žuta boja zvuči u visokim i prodornim tonovima, plava tamnim i dubokim.

U svojim apstraktnim obojenim slikama on je uspostavio kontakt između glazbe i boja. Taj kontakt potiče promatrača da u onome što čuje pronalazi analogije. Slikar je za svoja djela odabrao naslove kao „Koncert“ ili „Fuga“ ili je svoje serije nazivao“Kompozicija i improvizacija“ Pretpostavlja se da većina tih slika reproducira opažanja boja Kandinsky-og prilikom slušanja glazbenih djela. Međusobno podržavanje oblika i boje umaklo je želji za pronalaženjem važećih oblikovnih principa koji su u umjetnosti i dizajnu bili univerzalno primjenjivi i koji su predstavljali učinkovito sredstvo komunikacije. Na predavanjima Bauhaus-škole teorije o povezanosti boje i oblika pronalazile su mnogobrojne provedbe u grafičkom dizajnu i arhitekturi interijera, primjerice u primjeni grafičkih sistema orijentiranja, u nacrtima za plakate, oblikovanju zidova te dizajnu namještaja.

www.brilux.hr

Materijali