Ulaz za korisnike

Gdje smo danas u informatičkoj pismenosti ?

|
Gdje smo danas u informatičkoj pismenosti ?
 
Gdje smo danas u informatičkoj pismenosti ?

U Hrvatskoj danas približno polovina građana, starijih od 15 godina, koristi Internet (što je oko 1,700.000 osoba). Njima je korištenje ovog medija postalo integralni dio života. Funkcije komunikacija, informacija, usluga, postaju nezamislive bez tog medija i čine im život lakšim. Gotovo 1,3 milijuna ljudi oslanja se na pretraživanje, barem se djelomično informira na Internetu, koristi elektronsku poštu, a oko 850 tisuća građana su i korisnici društvenih mreža. Razvoj i korištenje Interneta ima velike i gotovo nesagledive učinke na pojedinca i društvo u cjelini a život „internauta“ se svakim danom mijenja. Slijedi prikaz nekih rezultata istraživanja i spoznaja o dostignutom stupnju primjene informatičke pismenosti u Hrvatskoj.

Klasično stolno računalo danas ima oko 50% kućanstava a laptop/notebook oko 20%. Po penetraciji* računala u kućanstvu u zemljama centralne i istočne Europe ispred nas je Slovenija (76%), Austrija (72%) i Estonija (69%), a iza slijede Latvija (65%), Srbija (59%), Litva (55%), BiH te Slovačka (po 54%), Mađarska 51%, Češka (45%), Rumunjska (41%), Ukrajina (345), Bugarska (31%).

*Izvor: ASTRA Satelite Monitor 2009, N= 24.000, realizacija GfK podružnice za navedene zemlje.

Priključak na Internet ima oko 57% kućanstava. Najviše priključaka imaju kućanstva u Zagrebu s okolicom (61%). Za spajanje na Internet koristi se: - DSL/ADSL/VDSL- kabelska veza - 40% - DSL/ADSL/VDSL- wireless/bežična veza - 29% - analogni modem putem telefona/“dail up“ - 19% - kabelski Internet - 5% - ISDN modem - 5% - veza na računalo pomoću mobilne mreže / UMTS – 3% - ostalo - 5% Izvor: GfK OMNIBUS,12/2009,(n=1000); moguće više odgovora Kao poslužitelj Interneta dominira T- Com (72%), slijede Optima / Optinet te B-NET - svaki po oko 6%, Iskon Internet i CARNET - svaki po oko 5%, dok svi ostali čine oko 6 do 7%.

Internet se od kuće nešto više od prosjeka koristi u Istri s Primorjem, Dalmaciji i Zagrebu s okolicom (između 52 i 55%). Na poslu pak nešto više korisnika ima kod građana iz Istre s Primorjem, Dalmacije i kod dobne skupine od 35 do 44 godine (oko 26%).

Za usporedbu u nastavku slijede podaci o pretežnom mjestu korištenja Interneta za razne zemlje (%):

Zanimljivo je da, iako većina korisnika Internet koristi za pretraživanje, najčešće korištena Internet usluga je informiranje o dnevnim događajima a slijedi usluga korištenja elektronske pošte i društvenih mreža. Za dnevno informiranje Internet koriste (više od prosjeka) u Istri, Primorju, Dalmaciji (od 30 do 40%), dobna skupina od preko 45 godina starosti (42 do 69%) i korisnici s visokim obrazovanjem (34%).

Istraživanja u Europi* o vodećim oblicima korištenja Interneta pokazuju slijedeće: svrha % - opće informiranje 54 (najviše u Belgiji-69%, Nizozemskoj-65, Njemačkoj-61%) - elektronska pošta 53 (najviše u Njemačkoj, Španjolskoj i V. Britaniji- po 61%) - čitanje novosti 39 (Češka-66%, Mađarska - 53%, Italija i Španjolska po 38%) - društvene mreže 26 (V. Britanija-34%, Mađarska-29%) Ostali češći oblici korištenja su: skidanje muzike (16%), e-bankarstvo (14%), e-commerce (11%) i praćenje sporta (10%). *Izvor: GfK Internet 2009, Gfk / WSJ, jesen 2009, N= 16.800, objavljeno 11.12.2009.

Dok je u 2008. godini oko 56% korisnika bilo svaki dan na Internetu sada ih ima preko 70%.

Kao početnici na Internetu, nešto više od prosjeka, smatraju se korisnici u sjevernoj Hrvatskoj (33%), žene (29%), stariji od 45 godina (od 40 do 63%), te osobe sa srednjom stručnom kvalifikacijom (35%).

Providing Knowledge, Not Just Data ! GfK Grupa jedan je od vodećih međunarodnih instituta za istraživanje tržišta (treća pozicija u Europi i peta u svijetu). Ukupno ima više od 115 podružnica, u preko 90 zemalja, s oko 10.000 zaposlenika u punom radnom vremenu (80% zaposlenika je izvan Njemačke). Poslovanje se odvija u tri strateške poslovne cjeline: CUSTOM RESEARCH, RETAIL AND TECHNOLOGY, MEDIA. GfK HRVATSKA počinje s radom u jesen 1999. godine, integrirajući renomirane lokalne istraživačke institute – CEMU i Gral - Iteo. Preko 45 stalno zaposlenih djelatnika (s područja psihologije, sociologije, informatike i ekonomije) čine vodeću istraživačku kuću u Hrvatskoj. Raspolažemo nacionalnom mrežom od preko 900 anketara i osam regionalnih koordinatora, suvremeno opremljenim studijem za grupne diskusije i telefonska (CATI) istraživanja te potpuno opremljenom infrastrukturom za online istraživanja (GfK OnlinePool trenutačno broji 7100 članova). GfK. Growth from Knowledge

Materijali