Ulaz za korisnike

Gorivo u Hrvatskoj - najskuplje u regiji

|
Ova slika trenutno nije pronađena
 

ZAGREB - Posljednje korekcije cijene goriva lansirale su cijenu eurodizela na jedan euro, ili 7,29 do 7,36 kuna po litri, ovisno o crpki, što je najviša cijena tog goriva u regiji.

U Hrvatskoj udruzi cestovnih prijevoznika doznajemo da vozači kamiona gorivo nastoje točiti u inozemstvu jer je ušteda znatna, a i strani prijevoznici izbjegavaju hrvatske crpke. Za usporedbu, litra eurodizela u Austriji stoji 7,15 kuna, u Sloveniji 6,71 kunu, u BiH 6,64 kune, a u Srbiji samo 5,7 kuna. U Grupaciji teretnih prijevoznika pri Hrvatskoj gospodarskoj komori ne znaju kako dalje, udio goriva u njihovim troškovima od četvrtine ukupnog troška s vremenom je došao do 30 pa i 40 posto. Voditelj grupacije Branko Lukšić kaže da su svi za to da se cijene prijevoza podignu za 50 posto, ali je pitanje kome će to učiniti. Cijene teretnog prijevoza se, naime, formiraju na slobodnom tržištu pa svaki prijevoznik riskira za sebe.

Nemamo kome dignuti cijene. Poslove nam uzimaju stranci, a oni će angažirati ljude da im prevoze na crno, kaže Lukšić, dok Dario Soldo, pomoćnik direktora HGK za promet i veze, kaže da bi rast cijena bio logičan, ali je upitno hoće li prijevoznici riskirati ili gubitak nadoknaditi iz unutarnjih rezervi.

Croatia Airlines bez poskupljenja Dio prijevoznika koji se bavi prijevozom naftne i naftnih derivata za Inu, doznajemo, ozbiljno razmatra štrajk. Iako je gorivo višestruko poskupilo od prošle godine, tarife za prijevoz tereta za potrebe te naftne kompanije ostale su iste. Ina je do sada ignorirala sve zahtjeve da se one povećaju. Cijene u putničkom prometu nedavno su povećane pet do sedam posto pa se za sada neće povećavati, osim ako dođe do daljnjeg rasta cijena goriva na koje Vlada neće reagirati.

Croatia Airlines i te kako je opterećena rastom cijena nafte; u prvih sedam mjeseci lani na kerozin je u toj kompaniji utrošeno 13,1 milijun dolara, dok je u istom razdoblju ove godine ta stavka iznosila 20,5 milijuna USD, što je oko 35 posto više. - Za sada nećemo dizati cijenu karata, ali s naglaskom na riječi "za sada", rekla je Ksenija Žlof, glasnogovornica nacionalne zrakoplovne kompanije. Croatia Airlines u domaćem prometu tijekom ove i prošle godine poput mnogih europskih zrakoplovnih kompanija, nije uveo dodatak za gorivo, što znači da cijene zrakoplovnih karata nisu rasle unatoč stalnom rastu cijena goriva. Gorivo koje ta kompanija nabavlja od Ine osjetno je skuplje nego u inozemstvu, a na to su prisiljeni zbog tehničkih razloga.

Smanjeni poticaju poljoprivredi Nezadovoljstvo vlada i u seljačkim redovima; poticaji su smanjeni, troškovi gnojiva i zaštitnih sredstva rastu, sjeme je sve skuplje, a plavi dizel s 2,40 kuna po litri s vremenom je narastao na 4,28 kuna i još će rasti. Predsjednik Hrvatskog seljačkog saveza Darko Grivičić konstatira da je situacija košmarna te da se treba zapitati što ljudi zapravo žele, jer vladajuća stranka na selu uredno dobiva potporu za svoju politiku.

Nezavisni hrvatski sindikati od Vlade traže intervenciju u cijeni goriva. Podsjećaju da Vlada kupcu zaračunava PDV i na trošarine i naknade za ceste i autoceste te na taj način kažnjava potrošača koji plaća porez državi na njen vlastiti prihod. PDV bi, smatraju, trebalo zaračunavati na čistu cijenu goriva. U tom sindikatu prognoziraju veliki jesenski udar na novčanike, porast će cijena struje, plina, goriva, a djeci treba kupiti udžbenike i pribor za školu. - Možemo očekivati rast cijena javnog i nacionalnog prijevoza te svih mogućih roba i usluga. Proizvođači, prodavači i pružatelji usluga već govore da su napregnuli sve svoje rezerve i da nemaju prostora za amortiziranje rasta cijena, kažu u NHS-u i zaključuju da nas malo dijeli od domino efekta od kojeg će profitirati i lovci u mutnom. Autor: Nina DOMAZET/Gabrijela GALIĆ Izvor: Glas Slavonije www.glas-slavonije.hr

Crijepovi

Materijali