Ulaz za korisnike

Građani plaćaju HEP-u naknadu za posao koji sami obavljaju

|
Ova slika trenutno nije pronađena
 

ZAGREB - "Zašto, zbog poskupljenja struje od 1. rujna, moramo sami očitati brojila, kad HEP-u svaki mjesec plaćamo naknadu od 15 kuna da bi nam oni očitali brojila?", jedno je od najčešćih pitanja građana ovih dana vezano uz poskupljenje struje.

U subotu, 10. rujna, naime, istječe rok do kojega gotovo dva milijuna kućanstava HEP-u sami moraju dostaviti stanje brojila kako bi im se akontacijske rate uvećale za iznos poskupljenja od pet posto, odnosno za šest posto s PDV-om. Istina, prvi put HEP je omogućio i dostavu stanja brojila telefonom ili putem Interneta, no građani u najvećem broju stanje brojila osobno donose HEP-u na šaltere, u čemu prednjače umirovljenici. Oni se, uz male izuzetke, ne služe Internetom, a kako su nam se požalili neki od njih, i javljanje stanja brojila telefonom, makar besplatno, nije im nimalo jednostavno. Za to, naime, moraju imati telefone s tonskim biranjem, a telefonski ih automat, također, ne upozorava na to koja je brojka na brojilu viša, a koja niža tarifa. Konačno, na telefonu se ne može čuti ni to da se ne unosi posljednja znamenka stanja brojila, ona iza zareza, koja se obično nalazi u crvenom polju. Automat, ako se ukucaju svi brojevi, ponavlja stanje brojila bez zadnje znamenke, pa ljudi iznova unose i broj iz crvenog polja, zbunjeni jer ga automat ne prihvaća.

NEDEFINIRANA NAKNADA Mjesečno svako od 1,9 milijuna kućanstava HEP-u plaća fiksnu naknadu od 15 kuna, s PDV-om 18,3 kune, koju je HEP svojevremeno opravdavao činjenicom da mu je potreban novac za očitanje brojila, slanje računa i slično. Godišnje, dakle, svako kućanstvo HEP-u plati 180 kuna paušala, a državi na račun PDV-a još 40 kuna, dakle ukupno 220 kuna. To znači da HEP godišnje od mjesečnih naknada kućanstava zaradi 342 milijuna kuna, a država još 76 milijuna kuna. Kako ističu u društvu "Potrošač", HEP nikada nije jasno definirao na što će trošiti novac zarađen naplatom naknade. Osim toga, dodaju u "Potrošaču", sve bi bilo puno jednostavnije kad bi HEP u sva kućanstva uveo elektronska brojila kakva koristi razvijena Europa, a koja podrazumijevaju direktno očitanje brojila telekomunikacijskim putem.

Takva se brojila proizvode i u Hrvatskoj i izvoze u inozemstvo, a HEP i dalje kupuje mehanička brojila koja traže fizičko i puno skuplje očitanje, zbog kojeg moramo plaćati naknadu. U HEP-u, s druge strane, ističu da sredstva od naknade odlaze na sve što se ne odnosi na potrošnju električne nenergije. Očitanja brojila najmanji su dio tih troškova jer im puno novaca ode na slanje godišnjih obračuna i računa, a građani u naknadi plaćaju i servisiranje ili zamjenu brojila koja su, valja napomenuti, vlasništvo HEP-a. Na kraju, iz mjesečnih naknada, zaključuju u HEP-u, isplaćuju se plaće njihovim djelatnicima na šalterima, servisiraju njihova računala, i slično.

PREMALO ČITAČA Građane su, kako kažu u HEP-u, zamolili da sami dostave stanje brojila jer oni nisu mogli očitati dva milijuna brojila u jednom danu, 1. rujna, kad je poskupljenje stupilo na snagu. Na pitanje zašto očitanja nisu počeli ranije, odgovorili su da bi to bilo nepravedno prema potrošačima jer bi se skuplja struja onome kome je brojilo očitano 1. rujna počela i obračunavati od tog datuma, a onome do kojeg su HEP-ovi ljudi stigli tek, recimo, 20. rujna, tek od tog dana. Osim toga, napominju u HEP-u, za očitanja bi morali angažirati puno ljudi, iako će uskoro početi redovita jesenska očitanja u regijama u kojima se struja obračunava dva puta godišnje. U HEP-u predviđaju da će im stanje brojila dostaviti tek oko pet posto potrošača. Onima koji do 10. rujna ne dostave stanje, HEP će sam procijeniti potrošnju i "poskupjeti" je, a onda nakon redovitih očitanja eventualno vratiti preplaćena sredstva. Autor: Bojana MRVOŠ PAVIĆ Izvor: Glas Slavonije www.glas-slavonije.hr

Materijali