Ulaz za korisnike

Gradnja pelješkog mosta donosi investicije, zaposlenost i razvoj

|
Gradnja pelješkog mosta donosi investicije, zaposlenost i razvoj
 
Gradnja pelješkog mosta donosi investicije, zaposlenost i razvoj
Gradnja pelješkog mosta donosi investicije, zaposlenost i razvoj

ZAGREB - Gradnja mosta za Pelješac u potpunosti je opravdana s gospodarskog, prometnog i demografskog aspekta, stoji u jučer prezentiranoj studiji koju su napravili Ekonomski fakultet u Zagrebu i Fakultet prometnih znanosti u Zagrebu. Studiju je u lipnju naručilo Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka i za nju platilo 800.000 kuna.

Stručnjaci s fakulteta su, među ostalog, zaključili da će most omogućiti bolju prometnu povezanost koja će donijeti uštede, potaknuti investicije, smanjiti nezaposlenost, zaustaviti odljev stanovništva, povisiti cijene nekretnina, omogućiti izgradnju kvalitetne infrastrukture: i to ne samo na području Dubrovačko-neretvanske županije nego i na području susjednih bosansko-hercegovačkih kantona.

Kvalitetne investicije

U ekonomskoj analizi naglasak nije stavljen na cijenu mosta koji će s pristupnim cestama i bez PDV-a stajati 2,5 milijardi kuna, nego na dio koji on donosi gravitacijskom području. Navodi se da će u promatranom razdoblju od 2005. do 2020. godine izgradnja mosta pridonijeti ravnomjernijoj distribudicji bogatstva, multiplikaciju korištenja i vrjednovanja radnih i prirodnih resursa. BDP bi se zbog investicija i na promjeni u strukturi trošenja posve povećavao prosječnom godišnjom stopom od 7,2 posto i u 15-godišnjem razdoblju bi bio u apsolutnom iznosu uvećan za 2,8 puta, tj. sa 6927 eura po stanovniku na 15.554 eura po stanovniku 2020. godine. Dohodak zaposlenog rastao bi prosječno 3,5 posto, a ukupnog stanovništva 6,8 posto. Zbog boljeg pristupa i prometne povezanosti područje će postati atraktivno i rast će zbog toga najviše nositi investicije. U promatranom 15-godišnjem razdoblju, po stopi od 10,6 posto godišnje, to je 3,4-postotna poena više od prosjeka. Time se povećava udio investicija u BDP-u gravitacijskog područja na 27 posto. Kvalitetne investicije pridonijet će padu nezaposlenosti koja bi u 2020. trebala biti samo sedam posto, a s investicijama se povećava konkurentnost, multipikativni učinci i efikasnost. S investicijama i stvaranjem uređenog tržišnog okružja, udio sive ekonomije trebao bi pasti sa 25 na 10 posto. Očekuje se i daljnji rast cijena i prometa nekretnina na otocima i poluotocima i samo do kraja godine očekuje se ukupni promet na Pelješcu u iznosu 130 milijuna kuna. S tim će se povećati i porez na promet nekretnina koji će prikupiti općine i država. Promijenit će se struktura ponude u kojoj dosad prevladava uslužna djelatnost. S mostom će se otvoriti i mogućnost obnove proizvodnje. U prometnom dijelu se navodi da će se osim strateške geopolitičke povezanosti Hrvatske koja prekida izolaciju juga osigurati i znatne uštede i smanjiti broj stradalih na cestama. Uštede na održavanju ceste dosegle bi 4,3 milijuna kuna, a u sljedećih 20 godina povećala bi se na 16 milijuna kuna. Ušteda u odnosu na prometne nesreće kojih će biti manje zbog kvalitetnih cesta iznosila bi gotovo 10 milijuna kuna. Nove glavne ceste sa sobom donose i izgradnju i rekonstrukciju postojećih kapilarnih cesta. zaustavilo bi se iseljavanje stanovništva jer ne bi više bilo izolacije, promijenila bi se dobna struktura stanovništva koje je sada pretežno staro i smanjili bi se migracijski pritisci na gradove.

Više o ovome na poslovni.hr

Materijali