Ulaz za korisnike

Interview - Xella Porobeton HR d.o.o. - dipl. ing. građ. Robert Vujnović

|
dipl. ing. građ. Robert Vujnović
 
dipl. ing. građ. Robert Vujnović
Na brzorastućem građevinskom tržištu u Hrvatskoj, koje u sve većoj mjeri usvaja svjetski priznata načela i standarde, u fokus zanimanja dolaze oni proizvodi koji svojom kvalitetom mogu zadovoljiti visoke zahtjeve.

YTONG, porasti beton, jedan je od najstarijih brendova građevinskog materijala na svijetu, koji svojim karakteristikama osigurava sasvim novu kvalitetu i ekonomičnost stambenog prostora. Tvrtka Xella porobeton HR d.o.o. dio je globalnog koncerna Xella International GmbH i ekskluzivni je distributer građevinskog materijala robne marke YTONG u Hrvatskoj. O samoj tvrtki, poslovnim rezultatima kao i budućim planovima na hrvatskom tržištu razgovarali smo s Robertom Vujnovićem, direktorom prodaje za Hrvatsku i Sloveniju.

*Recite nam, na početku, nešto o svojoj dosadašnjoj profesionalnoj karijeri.

Rođen sam u Splitu 1967. godine. Diplomirani sam inženjer građevine.

Od 1994. do 1996. godine radio sam kao komercijalist tvrtke BV Commerce d.o.o. u Splitu, za koju sam kao vanjski suradnik radio još tijekom studija. Potom prelazim u tvrtku Bramac pokrovni sistemi d.o.o. kao prodajni inženjer za Dalmaciju i Hercegovinu.

Od 1999. do 2004. radim na osnivanju, a potom i kao voditelj prodaje u tvrtki URSA Zagreb d.o.o., njemačkom proizvođaču izolacijskih materijala.

Godine 2004. došao sam u Xella porobeton HR d.o.o. , prvotno kao voditelj prodaje za Hrvatsku, a od prošle godine sam na mjestu direktora prodaje za Hrvatsku i Sloveniju.

Svoje praktično znanje stekao sam najvećim dijelom kroz vlastito iskustvo, uz brojne seminare i druge oblike svakodnevne edukacije. Smatram kako je moj najveći forte sukus inženjerskog načina razmišljanja i dobrog poznavanja tržišta, jer sam od početka karijere u prodaji. Trenutačno radim i kao mentor kolegama u Srbiji i Bosni i Hercegovini.

Odmah na početku htio bih naglasiti vrlo bitnu činjenicu poslovanja ove tvrtke. Moje je životno, ali i profesionalno opredjeljenje kako su ljudi jedan od najbitnijih resursa svake tvrtke. No, način kako posluje Xella porobeton HR d.o.o. otvorio mi je neke sasvim nove vidike u tom pogledu. Odnos prema poslu, prihvaćanje izazova i optimizam koji me dočekao u ovoj tvrtki nameće potrebu da i ovom prilikom iskažem svoju zahvalnost i spomenem ljude koji su temelj i iznimno važan resurs našeg poslovnog uspjeha.

*Što je YTONG, kada je nastao i od kada je prisutan na hrvatskom tržištu?

YTONG je sinonim za građevinski materijal vrste porasti beton. Patentiran je u Švedskoj 1923. godine od strane arhitekta Axela Erikssona, koji je upotrijebio mješavinu kamenog pijeska, vapna, cementa i vode i uspio proizvesti čvrst, a relativno lagan materijal.

Materijal je sadržavao sve pozitivne vrijednosti drveta, tradicionalnog materijala za građenje u skandinavskim zemljama, te industrijski proizvedene opeke. Novi materijal zadovoljio je i ekološke kriterije, prijatan je za okolinu te je posjedovao dobru toplinsku i zvučnu izolativnost. Protupotresnost, trajnost, čvrstoća i negorivost također su bitne odlike YTONG porobetona.

Prva industrijska linija za proizvodnju započela je 1928. godine u švedskom gradu Yxhult. Kombinacijom imena grada i švedskog naziva za porobeton (betong), nastala je najstarija robna marka među građevinskim materijalima na svijetu – YTONG. Time je započelo doba trajnog razvoja proizvodnje porobetona i njegovog širenja na područje Europe, ali i izvan njezinih granica.

Smatram kako je važno naglasiti da YTONG pripada skupini masivnih i univerzalnih materijala za zidanu, a ne montažnu gradnju, tj. za građenje vanjskih i unutarnjih nosivih zidova, pregradnih zidova i međukatnih konstrukcija, balkona, stubišta te ravnih i kosih krovova. Smatram, isto tako, kako je YTONG trenutačno «best buy» u Europi, posebno u segmentu vanjskih zidova na obiteljskim kućama.

YTONG porastim betonom mogu se graditi apsolutno svi građevinski objekti: obiteljske kuće, višestambeni objekti, poslovne i javne zgrade i gospodarski objekti.

U Hrvatskoj smo prisutni od 1992. godine, kada je njemački koncern YTONG Holding GmbH preuzeo tvornicu "Siporex" iz Pule i započeo s primjenom nove tehnologije u proizvodnji porobetona.

Tvrtka Ytong Croatia d.o.o. proizvodila je i prodavala YTONG materijal na području cijele Hrvatske do trenutka gašenja proizvodnje u Puli 2001. godine i preuzimanja distribucije iz YTONG tvornice u Sloveniji, smještene u Zagorju ob Savi udaljenoj 120 km od grada Zagreba.

S početkom ožujka 2004. godine, tvrtka Ytong Croatia d.o.o. službeno je postala članica velikog međunarodnog koncerna Xella International GmbH, koji ujedinjuje brojne poznate robne marke građevinskog materijala u svijetu ( YTONG, Hebel, Fermacell, Multipor, Silka, Aestuver, Fels), i od tada posluje pod imenom Xella porobeton HR d.o.o. Prošlu godinu zaključili smo s prometom od 7,5 milijuna eura.

Osnovna djelatnost tvrtke jest prodaja građevinskog materijala YTONG, ali prateći trendove i potrebe tržišta Xella porobeton HR d.o.o, postala je jedina tvrtka, proizvođač građevinskog materijala, koja u svom programu ima i ponudu gotovih projekata za gradnju obiteljskih kuća.

Tvrtka je također lider u ponudi projekata za gradnju energetski učinkovitih objekata. Takav pristup značajno povećava udio korištenja našeg YTONG materijala na tržištu i to je princip koji ćemo i u budućnosti poticati.

*Xella ima dugu tradiciju u svjetskim razmjerima. Kakvi su globalni rezultati koncerna?

Xella International GmbH je relativno mlada tvrtka. Osnovana je u siječnju 2003. godine, a pod krovnom markom Xella radi oko 8500 zaposlenih u cijeloj Europi, SAD-u, Meksiku, Čileu, Kini i Rusiji.

Xella International dio je njemačkog koncerna Haniel, osnovanog u Duisburgu 1756. godine te se za njega može reći da ima dugu tradiciju. Danas je Haniel globalni koncern aktivan u 20 država svijeta na pet kontinenata i zapošljava oko 58.000 uposlenika, koji zajedno generiraju promet od preko 25 milijardi eura.

Prihod grupe orijentirane isključivo na područje građevine, koja se unutar Haniela naziva Haniel Bau-Industrie, posljednjih godina prelazi svotu od 1,5 milijardi eura. Godišnji rast prometa koncerna iznosi oko 15 posto.

Xella porobeton GmbH odvojeni je segment unutar kompanije koji isključivo proizvodi i prodaje proizvode pod robnom markom YTONG. Oko 3500 zaposlenih godišnje proizvede i proda više od 6,5 milijuna kubičnih metara porobetona YTONG. To je količina koja je dovoljna za izgradnju 100.000 obiteljskih kuća.

*Kakav je sirovinski sastav YTONG materijala i s time povezane toplinske, zvučne i ekološke karakteristike?

YTONG pripada skupini građevinskih materijala vrste «porasti beton». Proizvodi se isključivo od prirodnih sirovina: vapna, pijeska, vode i cementa.

Iz samo jednog kubičnog metra prirodnih sirovina nastaje u prosjeku pet metara kubnih porobetona. Kod energetski ekonomičnog proizvodnog procesa pri temperaturi od samo 190 stupnjeva celzija ne oslobađa se inače štetni ugljični dioksid.

Težina porobetona je mala, što dodatno smanjuje trošak goriva pri transportu. Kod obrade na gradilištu gotovo ne stvara otpad, a ništa manje nije važan ni podatak da se YTONG može reciklirati u obliku granulata.

Materijal je koji ima prirodan, zdrav i ekološki sastav, odličnu toplinsku izolativnost, veliku nosivost i tlačnu čvrstoću. Osigurava ugodnu mikroklimu u prostoru i optimalnu zvučnu zaštitu.

Građevine građene YTONG materijalom otporne su na požar i potres, na vlagu i mraz, a građenje je jednostavno i ekonomično. YTONG zadovoljava sve međunarodne standarde građevinskih materijala vrhunske kvalitete.

Potrošnja energije tijekom eksploatacije objekta građenim YTONG materijalom manja je za 30 do 50 posto. Potrebno je naglasiti i kako je sama gradnja puno jednostavnija, nego klasičnim sistemima gradnje. Prilikom gradnje YTONG materijalom nije potrebno koristiti dodatnu toplinsku izolaciju. U ovom trenutku YTONG je jedini materijal koji u jednoslojnom zidu debljine 30cm može zadovoljiti uvjete zahtjevane novim Tehničkim propisom o toplinskoj zaštiti zgrada.

Usporedbe radi, opeka vrhunskih karaktertistika glede toplinske izolacije, debljine 45 cm je jedini materijal koji donekle može konkurirati, ali je zid u tom slučaju za više od 50 posto deblji i još uvijek ne ostvaruje takvu toplinsku izolaciju kao YTONG TERMOBLOK 30 cm. Ako se uzme u obzir količina žbuke koja na takav zid ide i s vanjske i unutarnje strane, cijena gotovog YTONG zida je niža, uz veću iskoristivu površinu.

Dakle, nije potrebno koristiti dodatnu toplinsku izolaciju što snižava cijenu m2 gotovog zida, ali i osigurava vlasniku više m2 korisne površine unutar objekta. Smatram kako u tom segmentu trenutno nemamo niti jedan materijal na tržištu koji bi nam mogao konkurirati; niti cijenom gotovog zida istih karakteristika niti brzinom rada.

YTONG je dobar zvučni izolator. Sprečava prolaz zvuka tj. buke te dodatno u samom sebi prigušuje zvuk. Ima za 2 dB bolju zvučnu zaštitu od ostalih jednako teških građevinskih materijala.

Objekt građen YTONG materijalom u svakom periodu godine ima ugodnu klimu. YTONG zid ljeti štiti prostor od ljetne žege, zimi održava sobnu temperaturu u prostoru, a osigurava i optimalnu vlažnost zraka.

*Često se spominje teza o radioaktivnosti porastog betona. Da li te teze imaju uporište u praksi?

Vrlo često se za YTONG vezivao pojam radioaktivnosti, koji apsolutno ne stoji. Mi imamo atest Instituta Ruđer Bošković koji pokazuje kako je radioaktivnost YTONG materijala čak 3,5 puta manja od radioaktivnosti koju ima klasična opeka. YTONG je po svom sirovinskom sastavu potpuno prirodan i neškodljiv materijal.

*Kako je uopće došlo do toga da se ime YTONG povezuje s radioaktivnošću?

Naime, neupućeni ljudi često povezuju porobeton kao građevinski materijal, gdje je YTONG najpoznatiji brend, s robnom markom siporeksom. Na teritoriju bivše države postojalo je šest tvornica siporeksa u kojima se isti materijal proizvodio na različite načine.

Postupak kojim se dobiva YTONG podrazumijeva da se smjesa cementa, pijeska, vode i vapna stavlja u određene kalupe koji se zagrijavaju, a pri kojem procesu smjesa buja. Da bi se kontrolirala reakcija, na površinu kalupa se stavlja aluminijski prah.

U tvornici siporeksa na Kosovu u određenom trenutku se u proizvodnji koristio pepeo iz visokih peći, koji je imao jaka radioaktivna svojstva. Na taj način je određeni dio proizvoda imao povišenu radioaktivnost zbog čega se proširila fama o radioaktivnosti YTONG-a samo iz razloga što je proizvodni proces dosta sličan proizvodnji siporeksa.

Da budem jasan, to nije praksa u proizvodnji siporeksa, ali je bilo slučajeva da se kod određenih pošiljki otkrila povišena razina radioaktivnih elemenata što je stvorilo dugoročnu lošu reklamu, odnosno krivu percepciju o porobetonu raznih robnih marki.

*Ponuda obiteljskih YTONG kuća predstavlja tržišni iskorak u ponudi tvrtke: od građevinskog materijala do gotovih objekata za stanovanje?

Na tom projektu sam inzistirao po dolasku u Xella porobeton HR d.o.o. pred dvije godine. Pokušali smo ponuditi gotov proizvod od renomiranog proizvođača, gdje su svi segmenti odgovarajuće kvalitete. Nama je bilo jako teško razbiti predrasude kod ljudi, koji su YTONG kao materijal vezivali isključivo uz gradnju pregradnih zidova. Morali smo hrvatskom tržištu iskomunicirati što je to u osnovi YTONG i to smo pokušali preko projekata obiteljskih kuća.

Danas u ponudi imamo 12 različitih tipova obiteljskih kuća koje se u cijelosti grade YTONG materijalom i odgovarajućim sustavom gradnje. Zanimljivo je kako sve kuće nose imena naših djelatnica ili njihovih kćeri, što predstavlja neobičan, emotivan prodajni pristup. Kuće su veličine od 87 do 158 m2 korisne površine. Osnovna konstrukcija kuće, nosivi i pregradni zidovi, međukatna, krovna i nosiva konstrukcija u potpunosti je YTONG proizvod.

Nudimo kuće koje, uz odabranu opremu, imaju svoju unaprijed poznatu cijenu, što je uvijek jedna od najvećih nepoznanica pri gradnji obiteljskih kuća. Investitor točno zna kakav će objekt dobiti, u kojem vremenu, za koji novac i s kojom razinom opremljenosti.

Inače, projekt «Obiteljska YTONG kuća» osmislili smo mi u Hrvatskoj, a naša ideja implementirana je i u inozemstvu u okviru Xella palete proizvoda.

*Koje su osnovne prednosti gradnje YTONG porobetonom?

YTONG je materijal s kojim se radi brzo i precizno, a završne obrade su tankoslojne, jednostavne i jeftine. Rijetko koji materijal ima tako dobre predispozicije za komunikaciju prema svim ciljnim grupama u procesu gradnje: arhitektima, investitorima na tržištu i trgovcima.

Arhitektima odgovara fleksibilnost YTONG materijala s kojim je moguće napraviti bilo kakav oblik, što je s ciglom teško ili gotovo nemoguće. Investitorima rad s YTONG-om odgovara jer s njime rade dva i pol puta brže uz veću neto površinu stambenog prostora i u konačnici manje troškove gradnje.

YTONG je skup materijal što omogućava trgovcima da na prodaji i zarade. Vrlo je čest slučaj da na prodaji cigle trgovac uopće ne zaradi time što ne pokrije osnovne troškove. Tako se stvara nelojalna konkurencija, ali i loš imidž proizvoda.

Iz tih razloga Xella porobeton HR d.o.o. je prva tvrtka u Hrvatskoj koja je postavila uvjet trgovcima kojim se definira najniža maloprodajna cijena robe iz svojeg asortimana.

Odgovorno tvrdim kako se svim sudionicima na tržištu gradnje isplati raditi s YTONG materijalom, ali najvažnije je da se to ponajviše isplati krajnjem korisniku. Jedan od naših glavnih problema na tržištu upravo je negativni imidž siporeksa, koji nema nikakve, a pogotovo ne kvalitativne veze s YTONG-om.

Najčešća pogreška u radu s našim materijalima je korištenje klasičnog morta, umjesto upotrebe YTONG tankoslojnog morta, zbog čega dolazi do pucanja zida.U radu s YTONG tankoslojnim BIJELIM mortom, fuge se gotovo niti ne vide.

Zbog svega navedenog, krenuli smo u provedbu aktivne edukacije izvođača građevinskih radova na gradilištima. Projekt bilježi značajan uspjeh, jer je naša školovanja u 2005. i 2006. godini pohađalo više od 900 izvođača iz više od 300 tvrtki u Hrvatskoj, što je, morate priznati, nevjerojatna brojka.

Cilj nam je da u svakoj regiji imamo po nekoliko educiranih izvođača radova, koji znaju raditi s našim materijalima. Na taj način možemo usmjeriti u ovom trenutku ogroman interes tržišta prema odgovarajućoj kvaliteti izvedenih radova. Dugoročno želimo postići da svaki od tih izvođača postane partner koji je u mogućnosti ponuditi gradnju gotovog proizvoda na tržištu.

Upravo nas, zbog brzine gradnje, često miješaju s montažnom gradnjom, što nema nikakve veze sa stvarnošću. Trebat će proći još neko vrijeme da se razbiju sve predrasude koje postoje, ali kada se uvide sve prednosti koje YTONG pruža, mi ćemo bilježiti iste ili barem slične rezultate kakve imamo u razvijenoj zapadnoj Europi.

*Niskoenergetska YTONG kuća je najnoviji projekt. Koja je osnovna ideja tog projekta?

Ponuda niskoenergetske YTONG kuće na tržištu u većoj je mjeri korak u marketinškom smislu, nego strateški poslovni potez. Htjeli smo stvoriti poveznicu YTONG brenda s proizvodnom paletom koja već u samom nazivu predstavlja proizvod vrhunske kvalitete.

Nismo imali imperativ jakih prodajnih rezultata, iako smo u ovo kratko vrijeme prodali već tri takve kuće. Prepoznali smo kako je dobar marketing ključ uspjeha na hrvatskom tržištu, jer je upravo nepoznavanje komparativnih prednosti YTONG građevinskog materijala do sada predstavljalo kočnicu značajnijeg rasta.

Niskoenergetska YTONG kuća ima neto površinu od 141 m2, a bruto 198 m2 te ima potrošnju energije od samo 40 kWh po kvadratnom metru godišnje. Odnosno, to znači da je godišnja potrošnja loživog ulja za zagrijavanje manja od 3 litre po kvadratnom metru. Cijena paketa YTONG niskoenergetske kuće iznosi oko 155.000 kuna s PDV-om.

*Imate li planove o ponovnom pokretanju proizvodnje u Hrvatskoj?

Trenutačno imamo problema u snabdijevanju tržišta, jer je potražnja dramatično porasla. Naša tvornica u Sloveniji nema dovoljan kapacitet da bi pokrila tržište Slovenije i Hrvatske pa smo prinuđeni uvoziti materijal iz Austrije.

Ozbiljno razmišljamo o širenju i to će biti «greenfield» investicija u Hrvatskoj ili BiH, ili akvizicija već postojeće tvornice.

U Srbiji već imamo tvornicu koja je kupljena 2004. godine i koja ostvaruje izvanredne rezultate. Nama nedostaje tvornica i to je činjenica. Primjerice, u Rumunjskoj bi trebalo sagraditi dvije, a u Bugarskoj imamo već tri tvornice.

Širenje proizvodnih kapaciteta naš je strateški plan na tržištu jugoistočne Europe. Realno smatramo kako ćemo morati sagraditi još barem jednu ili dvije tvornice na području bivše Jugoslavije da bi podmirili rastuću potražnju za našim materijalom.

*Kako vidite hrvatsko opekarsko tržište u budućnosti, obzirom da u Hrvatskoj posluje čak 27 ciglana, a ako uzmemo u obzir BiH i Sloveniju preko 40?

Opeka je tradicionalni materijal na ovim prostorima i sigurno je da će taj materijal i dalje zauzimati značajan udio na tržištu. Mi imamo prostora i zasigurno ćemo uzeti određeni dio tržišnog kolača opeci u budućnosti.

Realno gledano, vrlo teško možemo doći na nivo jedne Poljske, gdje je udio porobetona na tržištu preko 50 posto. U Bugarskoj su omjeri vrlo slični, dok je udio porobetonskih materijala na turskom tržištu preko 70 posto. Razlozi takvom udjelu su, prije svih, protupotresna svojstva porobetona na trusnom području, gdje se to iznimno cijeni.

YTONG je, kao što sam spomenuo, u nekim zemljama zauzeo vodeće pozicije na tržištu, ali u tim zemljama opeka nije bila tradicionalni materijal. U Njemačkoj bijeli građevinski materijali zauzimaju 30 posto tržišta, dok je u Austriji, koja je tradicionalno opekarska zemlja, taj udjel svega šest posto.

Nama u Hrvatskoj u prilog ide i sve veća standardizacija tržišta sukladno europskim normama. Zakon o zidanim konstrukcijama će krenuti uskoro, a i smanjenje postotka crne gradnje nama također odgovara.

Od iduće godine uvodi se i kategorizacija firmi izvođača, koje će se normirati prema volumenu izvođačkih radova. Uvođenje reda u građevinski sektor znači kako više neće biti moguće da jedna firma radi sve poslove u građevinarstvu. To su sve pokazetelji koji YTONG brendu idu u prilog i koji će u budućnosti generirati sve veću prihvaćenost na građevinskom tržištu u Hrvatskoj.

www.ytong.hr

Intrerview vodio: Goran Pavlović

Materijali