Ulaz za korisnike

Istra bez plinovoda gubi milijune eura!

|
Ova slika trenutno nije pronađena
 

PULA - Zemni plin grijat će dio Pule 2005. godine, rekao je krajem travnja 2004. predsjednik Uprave Ine Tomislav Dragičević. Tada je obećao i sljedeće: »U kolovozu sljedeće godine (2005.) zemni plin stići će na istarsko kopno.«

Osvrnuo se tada i na prijašnju najavu državne tvrtke Plinacro da će plinovod od istarske obale do Karlovca biti gotov do lipnja 2005. godine rekavši da ta firma »nešto kasni«. Međutim, metan iz podmorja još nije stigao na kopno, pa se njime ni ove zime neće moći grijati »dio Pule«, a nije počela ni gradnja plinovoda prema Karlovcu. Ta kašnjenja nikad dosad nisu obrazložena pravim argumentima unatoč svim najavama proteklih godina (i za bivše SDP-ove vlasti) da plin samo što nije stigao na istarsko kopno, a obrazloženje nakon uvida u probleme nije dao ni premijer Ivo Sanader, koji je stao na čelo hrvatskog Povjerenstva za plinofikaciju. Želja da plin čim prije stigne na kopno i do potrošača nije izraz (istarskog) pomodarstva i puke ekološke osviještenosti. Cijene tekućih goriva lete u nebo, zemni plin je najisplativiji. Pula će dobiti plin dva puta kaloričniji od sadašnjeg, a bit će i dvostruko jeftiniji, obećao je lani Dragičević. Prema njegovim procjenama, godišnja potrošnja u Puli iznosila bi 20 milijuna prostornih metara metana. Ako bi – radi lakše računice – potrošači po kubiku plina uštedjeli jednu kunu, to znači da bi godišnje uštedjeli čak 20 milijuna kuna. Samo u Puli. Tomu iznosu treba dodati povećani trošak u drugim dijelovima Istre. To nisu beznačajne veličine – mjere se milijunima eura.

Za plinovod od Pule do Umaga oko 19 milijuna eura - Vrijednost plinovoda koji će omogućiti plinofikaciju zapadne Istre procjenjuje se na oko 19 milijuna eura, a bit će, prema planovima, dovršen najkasnije do 2011., kažu u Plinacru. Plinofikacija zapadne Istre predviđena je za drugu fazu Strategije od 2007. do 2011. isto kao i Dalmacija, Lika te regionalni plinovod Slavonski Brod – Donji Miholjac. Dragun napominje da se razdoblje priprema investicijske studije, dobivanja konačne suglasnosti nadležnih tijela pa do ishođenja lokacijske dozvole, rješenja imovinskopravnih odnosa, dobivanja građevinske dozvole i sl. predviđeno drugom fazom Strategije energetskog razvitka u razdoblju 2007. – 2011., ne može unaprijed precizno utvrditi. »Ukoliko taj dio poslova prođe bez problema, plinovod će biti završen i prije kraja roka utvrđenog strategijom koju je donijela hrvatska Vlada. Pri svemu tome na umu valja imati i potrebu racionalnog poslovanja prema kojemu izgradnju regionalnog plinovoda treba pratiti uspostava lokalne potrošačke mreže«, napominju u Plinacru. To upozorenje Plinacro pojašnjava tvrdnjom da se izgradnja magistralnih i regionalnih plinovoda financira iz korištenja transportne usluge – plinovod bez potrošača je mrtav kapital!

Dakle, plin će iduće godine Istri proći ispred nosa na putu za Karlovac, ali koristi od njega ona neće imati, osim u slučaju da se na njega uspije odmah spojiti dio Pule. No i ona će imati povećane troškove toga spajanja jer je mjerno-redukcijska stanica prebačena iz Stancije Barbo (Općina Fažana) na oko sedam kilometara udaljeniji Guran. Istodobno u Plinacru procjenjuju da će 186 kilometara dugi magistralni plinovod od Pule do Karlovca stajati nešto više od 90 milijuna eura. Zbog želje da se izgradnja ubrza, prije dobivanja građevinske dozvole, za što smo zahtjev nadležnom ministarstvu uputili u lipnju, već smo proveli međunarodni natječaj za odabir izvođača te ubrzano rješavamo imovinskopravne odnose, kaže Dragun.

Od Vodnjana do Karlovca za šest mjeseci Plinacro očekuje da će nakon dobivanja građevinske dozvole krajem rujna ili najkasnije početkom listopada izvođači biti odabrani, a potom uvedeni u posao. »Od toga trenutka prema precizno razrađenom terminskom planu i našem dosadašnjem iskustvu za dovršetak plinovoda od Karlovca do granice općina Vodnjana i Marčane trebat će šest mjeseci«, kaže Dragun. Ovih će dana INAGIP nedaleko od proizvodne plinske platforme Ivana-A postaviti platformu Ivana-K, koja će tlačiti metan usmjeren prema istarskom kopnu, nakon što bude izgrađen podmorski plinovod. Ni u ovom slučaju još se ne zna točan početak podmorskih radova. Ranije se spominjao kraj ovog mjeseca, završetak turističke sezone. Ružno zvuči, ali ona čuvena izreka »psi laju, a karavane prolaze« mogla bi se primijeniti na Istru, iako je njen prvi dio dvostruko netočan. Naime, nitko se javno previše ne uzbuđuje što plin odmah – iduće godine, neće biti upregnut u gospodarska i druga istarska kola. Plin će proći (putovati) samo u pravcu Rijeke, Karlovca…, iako je 40-ak kilometara jugozapadno od Pule pronađen još prije tri desetljeća. Za Istru bit će to i ekonomska i politička pljuska. Ratko RADOŠEVIĆ Izvor: Glas Istre www.glasistre.hr

Materijali