Ulaz za korisnike

Jaka osnovna djelatnost je temelj razvoja - Dugoročna korporativna strategija se isplaćuje

Jaka osnovna djelatnost je temelj razvoja - Dugoročna korporativna strategija se isplaćuje
 
Jaka osnovna djelatnost je temelj razvoja - Dugoročna korporativna strategija se isplaćuje
• Ojačan položaj u svim područjima poslovanja i regijama. • Grupa Bosch 2011. godine ostvarila je prinos od 5,1 posto. • Povećanje prometa od 5 posto u prvom kvartalu 2012. godine. • Za 2012. očekuje se povećanje prometa od tri do pet posto uz poboljšanje rezultata. • Bosch proširuje nova područja rasta.

Stuttgart – Grupa Bosch računa s usporenim globalnim gospodarskim rastom. S obzirom na to dobavljač tehnologija i usluga ove godine očekuje povećanje prometa od tri do pet posto. To je objavio Franz Fehrenbach, predsjednik uprave društva Bosch na godišnjoj konferenciji za novinare u središnjici poduzeća u Stuttgartu. „Iako se dužnička kriza u eurozoni pomalo smirila, još uvijek vlada znatna gospodarska nesigurnost“, rekao je Fehrenbach. U prvome kvartalu 2012. godine promet je usprkos zahladnjenju globalne konjunkture i otežanom razvoju na nizu europskih tržišta u usporedbi s vrijednostima od prethodne godine porastao za oko pet posto. Najveći relativni rasta postiglo je područje industrijskih tehnologija, a slijedi ga područje tehnologije motornih vozila. Malen je rast zabilježen u području robe široke potrošnje i građevinske tehnike.

Rezultat prije oporezivanja Bosch u tekućoj poslovnoj godini želi i dalje poboljšati inovativnim proizvodima, poboljšanjima u vezi s troškovima i manjim opterećenjem nastalim izvanrednim izdacima. „Ipak, s obzirom na trajno visoke cijene sirovina i daljnja ulaganja u nova područja poslovanja koja je potrebno ostvariti unaprijed teško će se već 2012. ponovno postići rezultat u ciljnom rasponu od sedam do osam posto“, rekao je Fehrenbach.

Promet u 2011. povećan za 9,0 posto – snažniji porast od očekivanog

U završenoj poslovnoj godini 2011. Bosch je usprkos slabijoj globalnoj konjunkturi postigao veći rast od očekivanog: promet je porastao za 9 posto na 51,5 milijardi eura. Rezultat prije oporezivanja dostigao je 2,6 milijardi eura u usporedbi s 3,5 milijarde eura u godini koja je prethodila. Time se povrat o prometa od 5,1 posto nalazi izvan ciljnog raspona. Kao razloge za to Bosch je već u siječnju prilikom predstavljanja preliminarnih brojki naveo veća opterećenja uzrokovana povećanim cijenama sirovina i utjecajem deviznog tečaja. Uz to su se unaprijed morala izdvojiti brojna ulaganja za buduća polja poslovanja poput elektromobilnosti ili obnovljivih energija te izvanredna amortizacija od 560 milijuna eura u poslovnom područje „Solar Energy“.

Broj zaposlenika diljem svijeta porastao na 302.500

Zbog dobrog razvoja poslovanja 2011. godine diljem svijeta je do 1.1.2012. broj zaposlenika porastao za 19 000 te je na navedeni dan zabilježen broj od 302.500 zaposlenika. Najveći rast zaposlenika ostvaren je u Europi, gdje je zaposleno dodatnih 9.800 ljudi, od toga samo u Njemačkoj 5.200 novih zaposlenika. U azijsko-pacifičkom području zaposleno je 8.000 novih zaposlenika. U Sjevernoj i Južnoj Americi Bosch je također povećao broj zaposlenika za ukupno 1.200 zaposlenika. U tekućoj poslovnoj godini sporiji tempo rasta također će utjecati i na povećanje broja zaposlenika. Ovisno o razvoju poslovanja i uključujući nova društva koja će se konsolidirati, broj zaposlenika diljem svijeta tijekom godine trebao bi porasti na 315.000. Većinu radnih mjesta Bosch namjerava stvoriti u rastućoj azijsko-pacifičkoj regiji. U Njemačkoj poduzeće računa s blagim porastom broja zaposlenika.

Klimatska zaštita znači rast u području tehnologije motornih vozila

Bosch je 2011. ojačao tržišne položaje svih triju područja poslovanja. „Isplatio se veliki trud koji smo uložili u jačanje svojeg tržišnog položaja i u vrijeme financijske i gospodarske krize“, rekao je financijski direktor, dr. Stefan Asenkerschbaumer komentirajući rezultate područja. Tehnologija motornih vozila, najveće područje poslovanja, protekle je godine ostvarilo promet od 30,4 milijarde eura, što je povećanje od 8,2 posto u odnosu na prethodnu godinu. Usprkos većim cijenama sirovina i znatnim ulaganjima u buduća polja poslovanja poput elektromobilnosti to je područje s 2,3 milijarde eura ostvarilo dobit prije odbitka kamata i poreza (EBIT) koja je na razini prethodne godine; povrat od prometa iznosio je 7,7 posto.

Osobito se dobro razvila potražnja za proizvodima koji doprinose većoj energetskoj učinkovitosti, sigurnosti i komforu kod vozila. U to se između ostalog ubraja sustav za izravno ubrizgavanje benzina, ekonomični dizelski sustavi i program elektroničke stabilnosti ESP® koji je razvio Bosch. Između 2011. i 2014. godine Bosch namjerava znatno poboljšati godišnje rezultate prodaje svojih sustava: kod prodaje dizelskih sustava common-rail cilj je povećanje sa 7,2 na 9,6 milijuna, a kod sustava za izravno ubrizgavanje benzina želi se postići porast s četiri na 8,6 milijuna. „Bosch znatno pridonosi klimatskoj zaštiti. Stoga klimatska zaštita za Bosch znači rast“, naglasio je dr. Bernd Bohr, predsjednik poslovnog područja za tehnologiju motornih vozila. Svagdje je također porasla potražnja za sustavima za pomoć vozaču poput videosustava ili sustava za preventivno kočenje u slučaju nužde. Tako će se udio novih vozila koja su opremljena radarskim senzorima između 2011. i 2016. učetverostručiti na 16 posto.

Sveukupno dr. Bohr i dalje vidi dobre izglede za rast za područje tehnologije motornih vozila: „Diljem svijeta naš će promet po proizvedenom vozilu ove godine dostignuti skoro 400 eura. Uz to će dugoročno taj iznos razvojem elektromobilnosti i dalje rasti.“ Za to važno buduće polje poslovanja Bosch godišnje izdvaja 400 milijuna eura. Na tom području Bosch već danas nudi opširnu ponudu: pet modela motora za električni pogon, tri varijante pretvarača za energetsko upravljanje te litij-ionski sustav akumulatora. „Široka zastupljenost pretpostavka je naše odlučujuće prednosti: naše stručnosti za sustave“, rekao je Bohr. „Samo onaj tko vlada umreženim sustavima može postati primjerom integracije energetske elektronike u pogonski sklop.“

Snažan rast područja industrijske tehnologije – težak položaj kod fotonaponskih sustava

Poslovno područje industrijskih tehnologija 2011. godine poraslo je za 21,0 posto na 8,0 milijardi eura i time je postiglo najveći rast. Natprosječno povećanje zabilježilo je pritom poslovno područje „Drive and Control Technology“. Područje za pakiranje, „Packaging Technology“, također se pozitivno razvilo. Međutim, u području za solarnu energiju „Solar Energy“ razvoj i rezultati nisu zadovoljili. Usprkos povećanju prodaje ćelija i modula za više od deset posto promet je znatno pao. Razlog je tomu veliki pad cijena na tržištu fotonaponskih sustava od do 40 posto koji Bosch, kao ni odnosna gospodarska grana, nisu uspjeli nadoknaditi.

Zbog trenutačne teške situacije na području fotonaponskih sustava i time povezanom izvanrednom amortizacijom poslovno područje industrijskih tehnologija poslovnu godinu završilo je negativnim EBIT-om od 364 milijuna eura. „Na području fotonaponskih sustava radimo na znatnom smanjenju svojih troškova proizvodnje u segmentu kristalina. To pokušavamo postići inovativnim tehnologijama i optimiziranim procesima proizvodnje“; rekao je Fehrenbach. Bosch, kao i u svim područjima poslovanja, teži održivoj rentabilnosti i konkurentnosti.

Poseban uspjeh s kućanskim uređajima i električnim alatima

Poslovno područje robe široke potrošnje i građevinske tehnike 2011. godine prometom od 13,1 milijarde eura postiglo je rast od 4,4 posto. S oko 730 milijuna eura područje je dostignulo EBIT na razini prošlogodišnjeg. Osobit je uspjeh Bosch zabilježio kad je riječ o novim energetsko učinkovitim kućanskim uređajima i inovativnim električnim alatima. Poduzeće je također ostvarilo globalan rast na području sigurnosne tehnologije, osobito kod sustava za videonadzor, segmenta gospodarske grane koji je zabilježio najveći rast. Na području toplinske tehnike međutim nije ostvaren znatan rast. Kontinuirano slabo tržište prije svega se loše odrazilo na južnu Europu.

Proširena globalna prisutnost – povećanje prometa u svim regijama

Promet u Europi povećao se za 9,6 posto na 30,4 milijarde eura. Glavni je uzrok toga rasta vrlo dobar razvoj u Njemačkoj s povećanjem od 11,0 posto na 12,0 milijardi eura. Bosch je u 2011. godini u Europi uložio oko 2,1 milijardu eura, od toga 1,2 milijarde eura u Njemačkoj. Istočna Europa još je jedan fokus za investicije: Bosch primjerice gradi proizvodnu lokaciju u Blaju u Rumunjskoj. U Mađarskoj je Bosch povećao svoj razvoj na 700 zaposlenika. U Srbiji će se 2013. pokrenuti proizvodnja brisača vjetrobranskih stakala.

U azijsko-pacifičkoj regiji poduzeće je ostvarilo rast od 8,9 posto na oko 12,0 milijardi eura. Azija i Pacifik i dalje ostaje regija s posebno dinamičnim rastom. Samo u prošloj godini tvrtka je tamo ukupno uložila oko 800 milijuna eura. Bosch je primjerice u Vijetnamu otvorio proizvodno postrojenje za pushbelt remene za bezstupanjske automatske prijenosnike za motorna vozila i otvorio svoj prvi centar za razvoj softvera u jugoistočnoj Aziji. Do 2015. doći će do više od trostrukog povećanja broja zaposlenika u Vijetnamu, brojka će dosegnuti 1 600.

I u Americi je 2011. godine zabilježen pozitivan razvoj: u Sjevernoj Americi Bosch je u nacionalnim valutama unatoč suzdržanom ekonomskom rastu zabilježio porast od 10,4 posto. Nominalno se promet u toj regiji povećao za 5,7 posto i dosegao razinu od 7,0 milijardi eura. Promet u Južnoj Americi zabilježio je rast od 11,0 posto i ukupni iznos od 2,2 milijarde eura. Sveukupno gledano, Bosch u Americi i dalje vidi dobre izglede za rast. Primjerice, u SAD-u bi se broj ponuđača osobnih vozila na dizelski pogon do 2015. godine trebao više nego udvostručiti, a u tome će sudjelovati i Bosch sa svojim dizelskim sustavima.

Dinamičan razvoj na stabilnim temeljima osnovne djelatnosti

Na temelju dobrog regionalnog i sektorskog razvoja iz 2011. Fehrenbach smatra da se strategija kompanije potvrdila: „Bosch je poduzeće orijentirano na dugoročne ciljeve. Sa svoja tri strateška smjera – širokom međunarodnom prisutnošću, fokusiranom diverzifikacijom i visokom razinom naše inovativne snage – i dalje imamo dobre izglede za budućnost.“ Fehrenbach je k tomu istaknuo kako se Boscheva dinamika razvija na stabilnim temeljima osnovne djelatnosti.

Na taj način poduzeće i dalje izgrađuje etablirana poslovna područja i istovremeno preko ciljanih akvizicija širi svoje osnovne kompetencije. Primjer je u siječnju najavljeno proširenje poslovnog područja Odjela autoopreme kroz kupnju američke tvrtke SPX Service Solutions na području dijagnostike koje je vrlo važno za Bosch. Bosch raste i na novim poljima poslovanja koja su nastala unutar poduzeća, poput aktivnosti na području gospodarske grane električnih bicikala. Trenutačno Bosch isporučuje električne pogonske sustave za gotovo 40 različitih proizvođača bicikala. Nakon pokretanja serije 2011. godine Bosch tijekom sljedećih godina teži u Europi ostvariti tržišni udio od oko 20 posto.

Očekivanja rasta volumena svjetskog tržišta za energetske usluge

Osim dosadašnje osnovne djelatnosti Fehrenbach dodatne izglede vidi u energetskoj učinkovitosti: tvrtka-kći „Bosch Energy and Building Solutions“ koja je osnovana 2011. godine specijalizirana je za usluge namijenjene povećanju energetske učinkovitosti u zgradama komercijalnih klijenata. Tu se primjerice ubrajaju industrijski pogoni, bolnice ili tvrtke za upravljanje stambenim objektima. „S pomoću usluga poduzeća „Bosch Energy and Building Solutions“ u postojećim je zgradama moguće ostvariti prosječnu uštedu od 20 posto“, navodi Fehrenbach. To se između ostalog može postići kombiniranjem individualnih energetskih koncepata, usluga i primjenom modernih tehnika poput kogeneracije. U uslugu spada i energetsko-tehnička upravljačka platforma koja nadzire cjelokupni energetski protok neke građevine i upravlja njime. Prema procjenama poduzeća globalan svjetski tržišni volumen takvih energetskih usluga godišnje će rasti za 12 posto, do 40 milijardi u 2020. godini.

Investicije u budućnost i dalje iznad sedam milijardi eura

Investicije grupe Bosch u 2012. godini ostat će na visokoj razini: za istraživanje i razvoj ponovno će se izdvojiti više od četiri milijarde eura kao i tri milijarde za dugotrajnu materijalnu imovinu. Krajem 2012. godine Bosch će prema procjenama zapošljavati oko 43 000 istraživača i osoba zaduženih za razvoj. To je oko 4 500 više u usporedbi s početkom godine. Od toga već danas svaki četvrti radi na razvoju softvera. Bosch dosljedno jača to područje kako bi razvio nove poslovne modele koji primjerice proizlaze iz mogućnosti kao što je Web 3.0, internet roba i usluga.

„Softver je dosad u pravilu bio uključen u naš hardver. No na internetu roba i usluga tehnički će uređaji sami preko IP sučelja komunicirati s okolinom“ izjavio je dr. Volkmar Denner, Boschev direktor sektora istraživanja i razvoja, a od 1. srpnja 2012. i predsjednik uprave Boscha. „S tehničke strane to pretpostavlja da će naši uređaji biti osposobljeni za internet. Za to već sada stvaramo potrebne preduvjete.“ Bitnu ulogu pritom igra vlastita Boscheva sistemska i softverska kuća koja će se u nadolazećim godinama dalje razvijati. Do 2015. godine broj zaposlenika na tom području trebao bi se sa sadašnjih 450 povećati na 1 000.

Inovacijski klasteri povezuju poslovne aktivnosti

Kako bi se osigurala bliska povezanost razvojnih timova u poslovnim područjima sa sistemskom i softverskom kućom Bosch je osnovao tzv. inovacijske klastere za teme umrežene mobilnosti, umrežene energije i umreženih građevina. U svakome od tih klastera softverska i sistemska kuća igra ulogu inkubatora koji isprobava nove poslovne ideje, i to daleko od svih pritisaka etabliranog poslovanja. Na taj je način već danas zajamčena produbljena razmjena znanja. Denner smatra kako ona poduzeću osigurava veću konkurentnost. „Bosch će u i budućnosti jačati osnovnu kompetenciju u kombinaciji s preciznom mehanikom i elektronikom, a istovremeno razvijati i svoje kompetencije na području softvera. Tako osiguravamo daljnje potencijale za budućnost“.

Kontakt za medije: Kristina.speranda-ferenc@hr.bosch.com

Izvor: ROBERT BOSCH d.o.o.

Materijali