Ulaz za korisnike

Razvoj tržišta peleta

|
Razvoj tržišta peleta
 
Razvoj tržišta peleta
Na 7. industrijskom forumu peleta u Stuttgartu sudjelovalo je 450 stručnjaka iz 33 nacije svijeta. Raspravljalo se o tržišnim kretanjima, novinama iz proizvodnje i tehnike grijanja kao i o međunarodnim normama i odredbama

U listopada ove godine u Stuttgartu je svoje proizvode prezentiralo 136 izlagača (2006. bilo ih je 110). O kotlićima i pećima, mogućnostima skladištenja sve do preše za pelete i o sirovini informiralo se 4600 posjetitelja, dakle 6 % manje u odnosu na prethodnu godinu. Opći je dojam da su obrtnici bili suzdržani, a upravo je to faza kada bi krajnjeg potrošača trebalo uvjeriti u mnogobrojne prednosti grijanja na pelete. Jer, samo na taj način tržište može dobiti na novoj dinamici.

Upravo su 2005. i 2006. godine proizvođači zabilježili najbolje godine svoje proizvodnje i prodali oko 26 000 kotlića za loženje peleta i peći na vodni protok. Ove brojke znatno su nadmašile očekivanja proizvođača, povećao se broj grijanja na pelete na oko 70 000. Iako su potrebe za sanacijom u njemačkim podrumima s postrojenjima i nadalje enormno velike, ipak je ukupno ogrjevno tržište 2007. doseglo svoju najnižu razinu. Time je snažno bio pogođen i sektor biomase. Nagli pad tržišta kod kotlića za pelete nastupio je 2007., od siječnja do kolovoza prodano je samo 2900 kotlića. Udruga za grijanje pomoću peleta prognozirala je za kraj 2007. brojku od 90 000 grijanja.

 Razlozi lošeg tržišnog razvoja

Beate Schmidt, predsjednica spomenute udruge, navodi razloge loših tržišnih kretanja:Ukidanjem dodatka za poticanje privatne stanogradnje u novogradnji na području obiteljskih kuća za dvije obitelji u prvoj polovici 2007. zabilježen je pad za gotovo 50 %. Efekti pretkupnje u jesen 2006. zbog povećanja poreza na dodanu vrijednost 1.1.2007. Zbog niske cijene nafte u jesen 2006. krajnji su potrošači napunili svoje spremnike i nakon blage zime zalihe goriva još su tu.

Nepostojanje sigurnosti investiranja i planiranja nestalnom poticajnom politikom Vlade kod programa tržišnih poticaja. Stvaranje nesigurnosti kod građana na tržištu peleta putem nediferenciranog izvješćivanja medija na temu fine prašine. Stvaranje nesigurnosti kod građana kod nepredvidivog rasta cijena peleta.

Modernizatori koji su voljni provesti sanaciju reagiraju na temelju tehnološke raznolikosti i najrazličitijih ponuda mjera u pogledu klimatske zaštite suzdržanošću od kupnje.

Temeljne informacije o tržištu

Tržište kotlića na grijanje s peletima u Njemačkoj fokusira se sada kao i prije na područje obiteljskih kuća za jednu ili dvije obitelji s potrebama goriva u iznosu od oko 3 do 5 t po postrojenju.

Tržište kotlića na grijanje s peletima u Njemačkoj usredotočuje se na savezne zemlje Bavarsku i Baden-Württemberg gdje se prodaje više od 60 % svih kotlića.

Već dvije godine tržište širom Njemačke bilježi razantni porast proizvođača, proizvodnih kapaciteta i količine peleta, kako bi se dugoročno pokrila potražnja za peletima. Ove godine drveni peleti su se proizvodili na više od 40 lokacija. Prema jednom istraživanju proizvodni kapaciteti su se s nešto više od 900 000 tona povećali na oko 1,8 milijuna tona, tj. udvostručili.

 Većina ispitanika je mišljenja da će cijena peleta u 2008./2009. biti između 200 i 250 eura. A ima i onih koji smatraju da će cijena peleta u sljedeće dvije godine biti ispod 200 eura. Rezultati anketa provedenih na temu cijene peleta pokazuju samo neznatne razlike

Raspoloženje u pelet-branši

Tržišna očekivanja za 2007. godinu izrečena u jesen 2006. moraju se revidirati nastalim tržišnim razvojem. Nitko tada nije pretpostavljao da neće biti rasta, a kamoli naglog pada. Ove godine ispitivanja su pokazala sasvim druge rezultate. Više od 45 % proizvođača i trgovaca nagovijestili su pad tržišta za ovu godinu, dok ih 32 % polazi od rasta do 25%. Procjene za 2008. vrlo su pozitivne: Više od 60 % branše očekuje tržišni rast veći od 25 %.

 Negativni čimbenici

Na pitanje o negativnim čimbenicima u pogledu tržišnog razvoja gotovo polovina ispitanika navela je „previsoku cijenu peleta“. A gotovo 40 % ih je mišljenja da su rasprava o finoj prašini kao i negativno medijsko izvješćivanje djelovali kao kočnica prodaje.

Djelotvorne aktivnosti

Djelotvornom mjerom za daljnje osiguranje povjerenja u gorivo i tehniku postrojenja 60 % ispitanika smatra „marketinške kampanje“. A više od 50 % je onih koji smatraju da je najdjelotvornija mjera jamstvo da cijene neće rasti. Najmanji je dio onih koji dijele mišljenje da su politički okvirni uvjeti najdjelotvornija mjera.

Situacija opskrbe

Većina potrošača je mišljenja da je situacija opskrbe takva da se može smatrati sigurnom. To se odnosi i na budućnost, tj. 2008./2009. g.

Cijena peleta

Većina ispitanika je mišljenja da će cijena peleta u 2008./2009. biti između 200 i 250 eura. A ima i onih koji smatraju (25 %) da će cijena peleta u sljedeće dvije godine biti ispod 200 eura. Rezultati anketa provedenih na temu cijene peleta pokazuju samo neznatne razlike.

Mišljenje instalatera

230 specijaliziranih obrtničkih poduzeća koja su sudjelovala u ispitivanju navela su da od 2004. ili još dulje imaju, odnosno da su imali posla s instalacijom grijanja na pelete. Tako se ovdje mogu pretpostaviti dobra znanja iz branše. Većina tih poduzeća stavila je u pogon barem deset ili više postrojenja. Opća tržišna kretanja odražavaju se i na instalacijski zanat. 50 % specijaliziranih poduzeća računa za 2007. s tržišnim padom, a 30 % smatra da neće biti daljnjeg rasta. No, kao što je slučaj s proizvođačima i trgovcima, i ovdje je slika budućnosti optimističnija. 41 % ispitanika navelo je očekivanje rasta za 2008. do 25 %, 34 % ih ne očekuje rast, a samo 2 % očekuje pad.

 Vrsta i mjesto ugradnje

Gotovo kod 90 % instalacija radi se o centralnom grijanju. Taj se trend u odnosu na prethodnu godinu minimalno promijenio u korist tržišta peći za stambene prostore. Broj sanacija grijanja je u laganom porastu, 2007. je broj sanacija za oko 30 % veći od instalacija u novogradnji. Ove je godine sanirano, u usporedbi s novogradnjom, 40 % više grijanja na pelete. Broj kombinacija kod ugradnje pelet-grijanja sa solarnim postrojenjem opet je porastao i aktualna brojka je cca. 60% (2006.: oko 50 %).

Zadovoljstvo i deficiti

Od ispitanih poduzeća 73 % karakterizira svoja iskustva kod ugradnje i pogona postrojenja sa „zadovoljan“ i „vrlo zadovoljan“. Samo 3 % tvrtki navodi da je imalo loša iskustva s grijanjem na pelete. Kao uzrok loših iskustava (odnosno smetnji) poduzeća u prvom redu ukazuju na probleme kod tehnike gorenja i regulacijske tehnike.

Tržišna očekivanja za 2007. godinu izrečena u jesen 2006. moraju se revidirati nastalim tržišnim razvojem. Nitko tada nije pretpostavljao da neće biti rasta, a kamoli naglog pada. Ove godine ispitivanja su pokazala sasvim druge rezultate

Što se mora promijeniti?

Ako politika i industrija uspiju riješiti problem zastoja u modernizaciji, tržište peleta će se u nadolazećim godinama i dalje pozitivno razvijati i može srednjoročno narasti do 2015. na 500 000 grijanja na pelete. Za to moraju biti dani ispravni politički signali i postavljeni pouzdani okvirni uvjeti. Primarni zadatak branše bit će opet staviti pelete u fokus krajnjeg potrošača. Važno je da branša promicanje imidža shvati kao trajni zadatak, te da se ne ograniči na mjere za situaciju nužde u vremenima kada prodaja ide jako teško. Tek će onda biti moguće etablirati na tržištu drvene pelete i grijanje na pelete trajno kao moderni, pouzdani i komforni sustav grijanja. Proizvodni kapaciteti za pelete i kotliće na grijanje s peletima su prošle i ove godine jasno prošireni, tako da su zajamčeni raspoloživost i sigurnost isporuke.

Zaključak:

S jedne strane potrebno je opomenuti politiku, informirati i preuzeti obvezu. Istodobno je potrebno da se aktivira i sama branša grijanja na pelete kao zatvorena formacija, naravno, s temeljnom usmjerenošću ka krajnjem potrošaču, pri čemu u sve to treba uključiti i specijalizirani obrt. U svakom slučaju: Ekonomski okvirni uvjeti su opet povoljni. Atraktivno promicanje i visoka (rastuća) cijena nafte i razmjerno niske cijene peleta. Sada je sve u rukama proizvođača ogrjevne tehnike na palate koji će zasigurno iskoristiti priliku koja im se ukazala.

Izvor: www.masmedia.hr

 

Materijali