Ulaz za korisnike

Uređenje i opremljenost unutarnjih prostorija

|
Uređenje i opremljenost unutarnjih prostorija - Foto: lifepr.de
 
Uređenje i opremljenost unutarnjih prostorija - Foto: lifepr.de
Kada govorimo o uređenju unutarnjih prostora na umu bismo uvijek trebali imati koncept univerzalnog dizajna (Universal Design). Pod tim se misli na objekte s nesmetanim i slobodnim pristupom u kojima su ljudi s različitim sposobnostima u stanju samostalno provoditi i realizirati vlastitu svakodnevicu.

Koncept univerzalnog dizajna predstavlja most koji uspješno spaja zahtjeve graditelja s potrebama posebne grupe ljudi i u obzir uzima sve njihove različitosti u pogledu senzoričkih, motoričkih i kognitivnih osobina.

Boje, materijali i vanjska obilježja

Boja je čulni doživljaj koji se realizira kroz svjetlo: svjetlo različite valne duljine pada na mrežnicu ljudskog oka; svjetlo se zatim pomoću električnih impulsa provodi do mozga i tamo uzrokuje psihološke i fiziološke reakcije. Raspoznavanje i djelovanje boja raznoliki su i kompleksni procesi, oni su svakodnevna pojava koja utječe na naše osjećaje i percepciju vanjskog svijeta. Boje na nas prenose dojam koji iza sebe ostavljaju prostori oko nas.

No boje ne bismo trebali promatrati izolirano nego prije svega zajedno u sklopu s materijalima i vanjskim površinama jer boje ne percipiramo samo vizualnim putem nego i taktilnim.

Doživljavanje boja

Boje doživljavamo na različite načine, tako ih možemo opisati kao svijetle ili tamne, kompleksne ili jednostavne, jasne ili skrivene, mutne ili prozračne. Osjećaji i emocije probuđeni u nama na takav način predstavljaju interpretaciju dojma koji je boja na nama ostavila zajedno sa našim individualnim sjećanjima i iskustvima: tako nas crvena boja asocira na vatru, opasnost i ljubav, žuta boja asocira na opasnost i prijetnju, zelena na prirodu i zemlju, plava na nebo i snove.

Emocije koje boje bude u nama određene su individualnim iskustvima, duhom vremena i razlikuju se od kulture do kulture. Ipak možemo reći da neka značenje za određene boje vrijede općenito: tako crvena označava ekscentričnost i inicijativu; zelena realističnost, životnu radost i vezu s prirodom; žuta ekstrovertiranost, dinamičnost i promjenjivost; ljubičasta boja označava introvertiranost i statičnost.

Mnogi su pjesnici boje oživjeli u svojim stihovima a drugi su im dodijelili i ljudske karakterne crte. Ovakva podjela boja temelji se na duhovnom učinku boja s obzirom na polaritet kruga boja koji boje dijeli na takozvane ''aktivne'' i ''pasivne''. Os koja dijeli ove dvije strane uglavnom prolazi kroz zelenu i purpurno crvenu boju. U grupu aktivnih boja spadaju purpurna, crvena, narančasta. Žuta pa sve do zelene; u grupu pasivnih boja spadaju boje kao što su zelena, tirkizna, plava, ljubičasta do purpurne. Zelena boja u krugu označava balans odnosno središnjicu i djeluje opuštajuće. Purpurna izražava duhovnu dinamiku.

Ton boje, emocije i asocijativni karakter

Dr. Heinrich Frieling eksperimentalno se bavio istraživanjem djelovanja boja, a rezultat toga znanstvenog rada je činjenica da je on određenim tonovima boja dodijelio određene emocije i asocijativni karakter.

Ton boje Doživljaj boje Asocijativni karakter
Svijetloplava Poletnost, nepristupačnost, Lakoća Čežnja, hladnoća, iluzija, daljina
Tamnoplava Smirenost, prigušenost Učinkovitost, inteligencija, konvencionalno vladanje, ozbiljnost, tradicija
Ružičasta Suzdržanost, mekoća, nježnost, djevojački Mladost, naivnost, zaljubljenost, mekoća, romantičnost, osjećajnost, senzibilnost, šarm
Tamno ljubičasta Časnost, melankolija, vrijednost Osobnost, nekonvencionalnost, originalnost, taština, ekstravagantnost, kreativnost, feminizam
Lila Lakoća, slatkost, prozračnost Trošnost, nježnost, čežnja, fantazija
Smeđa Topao, koji skriva i koji je sa zemljom povezan Statičnost, ukorijenjenost, malograđanština, trulost, lijenost, staromodnost, prilagodljivost
Crna Taman, težina, određenost, mističnost Individualizam, intelektualnost, elegancija, arogancija, smrt, tuga, magija, introvertiranost, zlo, moć
Bijela Neutralan, čist, sterilan Čistoća, praznina, poštenje, idealizam, lakoća, neutralnost, nedužnost, istina
Siva Opušten, dosadan, neutješan, star, prilagodljiv Poštenje, skromnost, starost, osamljenost, dosada, stručnost, depresija
Srebrena Umjetan, plemenit, hladan, elegantan, okretan, distanciran Brzina, naprednost, elegancija, čvrstoća, kretanje, jasnoća, funkcionalnost
Zlatna Pompozan, topao, vulgaran Luksuz, bogatstvo, sjaj, obilje, sreća, slavlje, slava
Crvena Uzbuđen, stimulirajući, dominantan, aktivan, dinamičan Vrućina, revolucija, snaga, moć, bijes, rat, energija, ljubav, život, erotičnost, opasnost, agresija, požuda
Svijetlo crvena Živahan, vreo Strast, vitalnost, moć
Purpurna Plemenit, častan, uzvišen Moć, vladavina
Narančasta Stimulirajući, topao Volja, radost, druželjubivost, ekstrovertiranost, napadnost, zadovoljstvo
Žuta Čio, zračan, radostan, aktivan Komunikativnost, sunce, zrelost, rasipnost, častoljublje
Svijetlo žuta Svjež, mladolik Budnost, zavist, lakoća, svježina
Zlatno žuta Prozračan, suncem obasjan, topao Sjaj, sreća, povezanost, svjetlost
Zelena Koji izjednačava, umirujući, opuštajući Sigurnost, zadovoljstvo, optimizam, mir, nada, tolerancija, živahnost, zdravlje
Plavo zelena Higijenski, osvježavajući Distanciranost
Žuto zelena Čio, bezbrižan Proljeće, rast, obnova
Plava Miran, suzdržan, opušten Ozbiljnost, dubina, vjernost, koncentracija, prijateljstvo, harmonija

Učinak boja

Crveno područje spektra boja djeluje na psihu i tjelesne funkcije čovjeka na način da ih potiče i aktivira a plavo područje ima suprotan učinak od toga. Ovaj je psihološki učinak i znanstveno mjerljiv i to na način da se u crveno i plavo obojanim prostorijama mjeri frekvencija disanja, krvni tlak, puls, reakcije kože i impulsi u mozgu: crveni prostori aktivirali su sva spomenuta mjerena područja, odnosno pojačavali su adrenalin u organizmu, krvni tlak se povisio, pojačalo je se disanje i ubrzali su se otkucaji srca. Prostori obojani u plavu boju postizali su upravo suprotan učinak kod ljudi.

Već stotinama godina boje se koriste u liječenju ljudi. Tako kineska medicina dodjeljuje određene boje određenim funkcijskim područjima u ljudskom tijelu: tako su zelena i plavo zelena boja dodijeljene funkcijskom području jetre, crvena je boja dodijeljena srcu, a žuta boja označava područje želuca i crijevnog trakta. Boje zasigurno posjeduju terapeutsko djelovanje na čovjeka pa im stoga treba poklanjati posebnu pozornost kod oblikovanja i uređenja stambenog i radnog prostora.

Boje i način na koji ih percipiramo

Subjektivan način na koji doživljavamo boje determiniran je prije svega od naših potreba: tako na primjer djeca u bojama tragaju za određenim poretkom, orijentirom, traže jasne strukture i najdraže su im jasne i prozračne boje; mladi se radije opredjeljuju za provokativne boje kako bi se na taj način odijelili od odraslih, rezultat takvih nastojanja je priklanjanje crnoj i crvenoj boji; odrasle osobe u poslovnom okruženju nastoje u bojama postići ujednačenost i balans a to najlakše postižu kroz pastelne boje.

Ljudima su boje potrebne za orijentaciju ali i za postizanje ugodne atmosfere. Kroz boje lakše shvaćamo i doživljavamo oblike i prostor oko sebe, one na čovjeka imaju psihološki i fiziološki učinak i na taj način usmjeravaju njegovo općenito snalaženje u nekoj sredini. Boje ne doživljavamo samo vizualno nego i kroz perceptivne kanale koji mnogim osobama ostaju skrivi. Boje su od značenja i za slijepe osobe.

Vizualna percepcija boja

Tijekom života kod čovjeka nakon nekog vremena počinje slabiti vid, njegova oštrina i sposobnost prilagodbe oka vanjskom svijetu. Oko gubi stanice što rezultira činjenicom da čulo vida ne percipira boje na raniji način. Oko ne percipira više kratke svjetlosne valove pa je zbog toga otežano prepoznavanje finih tonova poglavito svjetlijih plavih i zelenih tonova.

Boje je potrebno kontrastno oblikovati, a u okvirima toga moguće je birati između toplih i hladnih ili između svijetlih i zagasitih tonova.

Boje i prostorna udaljenost

Boje nam omogućavaju da kroz njih percipiramo prostor, prostornu udaljenost ili blizinu: hladne boje kao što su na primjer tonovi sivo-plave boje sugeriraju udaljenost daljinu, distancu, transparentnost i stvaraju osjećaj dubine. Tople boje proizvode osjećaj blizine, smanjuju prostorije i međusobno približavaju zidove. Dobro je zidove i pod obojiti u različite boje kako bi se na taj na olakšala prepoznatljivost i snalaženje.

Spretnim korištenjem boja prostor je i njegove dimenzije moguće optički promijeniti i to na sljedeći način:

  • Tamnije boje na stropu od onih na zidovima i podu reduciraju veličinu prostorije
  • Svjetlije boje na stropu od onih na zidovima i podu ''povećavaju'' prostoriju
  • Svjetlije i prozračnije boje čine prostor većim
  • Zagasite i toplije boje smanjuju prostor
  • Hladne boje ističu zidove

    Usvojeni optički obrasci dulje se vrijeme zadržavaju u sjećanju od akustičkih ili pisanih. Ova je činjenica poglavito važna za osobe oboljele od demencije jer ove osobe pate od gubitka pamćenja a i otežano im je normalno rasuđivanje i zaključivanje.

    Boje i haptički osjet

    Sjećanje na boje i asocijacije koje ovo sjećanje pobuđuju vrlo su usko povezani s našim doživljajima. Sjajne i sivo svijetle boje podsjećaju nas na hladnoću i metal, dalje na primjer bež ili smeđa boja asociraju nas na pjeskovite strukture dok zelena i žuta boja pobuđuju u nama sjećanje na šumu, livadu ili prirodu.

    Očekivanja i iskustva trebala bi stoga biti međusobno usklađena s pojedinim bojama koje koristimo na materijalima i površinama u stambenim i uredskim prostorijama. Na ovakav način boje nećemo izolirati nego dogodit će se upravo suprotan efekt: boja će zajedno s materijalom i površinama pojačati haptički i taktilni osjet osobe.

    Boje i temperatura

    Tople odnosno hladne boje u nekoj prostoji mogle bi na nama ostaviti dojam da je razlika u temperaturi u istoj toj prostoriji i do nekoliko stupnjeva. Tako na primjer u sobu u kući sa sjeverne strane potrebno je ''unijeti'' malo više topline pa se stoga ovdje preporuča korištenje toplijih boja; u prostorijama pak u koje izravno svijetli sunce hladnije boje postići će upravo suprotan učinak.

    U prostorijama s nedostatkom dnevnog svjetla svjetlije i prozračnije boje pojačat će osvijetljenost, a u prostorijama koje su prejako osvijetljene danjim svjetlom tamnije i zagasite boje rezultirat će suprotnim efektom.

    Boje mogu poslužiti i kao orijentir, poglavito starijim osobama, ali mogu u nama pobuditi osjećaje ugode i svježine. Psihološka su istraživanja boja potvrdila ovaj učinak na osobe starije životne dobi. Za razliku od mlađih starije osobe favoriziraju svjetlije boje, toplije pastelne tonove koje iz sebe 'isijavaju'' toplinu.

    Boje u prostoru

    Iste boje na podu, zidovima ili stropu postižu sasvim različit učinak. No jedno im je zasigurno zajedničko: u prostorijama tople (aktivne) boje stvaraju osjećaj blizine, one smanjuju ili skraćuju prostor i djeluju ekstrovertirano. Hladne (pasivne) boje stvaraju osjećaj daljine, distance i transparentnosti, one povećavaju ili proširuju prostor i djeluju introvertirano.

    Boje moraju biti u skladu s taktilnim osjetima i površinama na kojima se koriste. Optički dojam i stvarni doživljaj moraju davati isti rezultat, tako na primjer oker bismo koristili na odgovarajućoj podlozi pjeskovite strukture, a ne na ravnim i sjajnim površinama.

    Tablica: različit učinak boja

    Boja Pod Zidovi Strop
    Crvena Reprezentativan, snažan, gorljiv Blizak, glasan, agresivan Dohvatljiv, težak, uznemiravajući
    Narančasta Pokretljiv, uzbudljiv Topao, svijetao Uzbudljiv, poticajan
    Žuta Nedodirljiv, hirovit Uzbudljiv Stimulativan, svijetao, lagan
    Zelena Čvrst, prirodan, Siguran, umirujući; svjetliji ton: iritantan Zaštitnički, brižan
    Plava Svijetli ton: slobodan Tamni ton: dubok Svijetli ton: hladan, dalek Tamni ton: smirujući Svijetli ton: uzvišen Tamni ton: presing
    Smeđa Poput zemlje, siguran Drvo: čvrst, zaštitnički Svijetli ton: skriven Tamni ton: presing
    Crna Dubok, stran, apstraktan Klaustrofobičan Težak, apstraktan
    Roza Nježan, nedodirljiv Neprirodan Proziran
    Bijela Nedodirljiv Neutralan Otvoren, lagan, svijetao
    Siva Neutralan Neutralan do dosadan Koji baca sjenu, depresivan

    Pogled iz perspektive korisnika

    Uređenje unutarnjeg prostora i upotreba boja mora biti u skladu s potrebama pojedinog korisnika. Kod osoba koje većinu vremena moraju provesti u ležećem položaju posebnu je pozornost potrebno obratiti na boje na stropu i zidu koji se nalazi nasuprot krevetu. Ne postižemo istinski ugođaj ukoliko strop jednostavno obojimo u bijelo a zidove u monokromatske boje. Kod izbora određene boje u obzir je potrebno uzeti činjenicu da boja može pozitivno utjecati na tjelesni ili psihološki oporavak osobe.

    Koncepti boja

    U principu ne bismo trebali pretjerivati sa šarenilom boja u nekom prostoru, no s druge strane krutim, nespretnim ili premalim izborom boja neki prostor učinit ćemo monotonim i dosadnim pa bi trebalo i to izbjegavati. Ujednačenu i odmjerenu atmosferu postići ćemo ponajprije izborom boja koje su ''prekrivene'', preko srednjih tonova pa sve do svjetlijih boja; na ovaj način postigli bismo bolji ugođaj nego koristeći isključivo izolirane tonove.

    Kad biramo boje za neki prostor onda kod izbora boja u obzir moramo uzeti i kut pod kojim pada svjetlo u tu prostoriju kao i stranu svijeta na koju je soba okrenuta, zatim je bitan materijal i boja ručki na vratima ali i kupaonička oprema. Ujednačenost i harmonija presudni su kod osnovnog uređenja prostora pomoću boja: tako na primjer jedna osnovna dominantna boja može definirati glavni ugođaj prostora, no njezinu potpunu dominaciju sprječava najmanje još jedna boja.


  • Dvije boje u istom prostoru ne bi trebalo koristiti da posjeduju jednak intenzitet, inače bi njihov učinak na vizualne osjete ostao u drugom planu. Tamne i intenzivne boje ne bi trebalo koristiti preko apsolutno svih površina u jednom prostoru, ove boje bolje je koristiti na manjim površinama ili kao obrasce. S druge strane svjetlije je i mekanije boje bolje akcentuirati pomoću intenzivnijih tonova koje se javljaju na opremi ili ugradbenim elementima u prostoriji.

Materijali