Ulaz za korisnike

Zašto viši tlak ubrizgavanja štedi gorivo i povećava učinkovitost i okretni moment

Zašto viši tlak ubrizgavanja štedi gorivo i povećava učinkovitost i okretni moment
 
Zašto viši tlak ubrizgavanja štedi gorivo i povećava učinkovitost i okretni moment
Bosch Compact - Tlak u dizelskim motorima - Zašto viši tlak ubrizgavanja štedi gorivo i povećava učinkovitost i okretni moment

Perspektiva: „Tijekom sljedećeg desetljeća velika većina dizelskih motora raspolagat će tlakom ubrizgavanja od otprilike 2000 bara. Iako 3000 bara nije nezamislivo, bit će ograničeno na trkaće automobile i dizelske motore visoke učinkovitosti.“

(dr. Markus Heyn, predsjednik odjela Dizelski sustavi društva Robert Bosch GmbH)

Common-rail dizelski sustav: Common-rail sustav CRS3-25 sadrži Boschev prvi piezoelektrični injektor za osobna vozila koji radi na tlaku ubrizgavanja od 2500 bara. Svojim višim tlakom ubrizgavanja novi piezoelektrični modeli iz Boscha svrstavaju se u sam vrh tehnološkog razvitka. Optimizirani sustav ubrizgavanja goriva atomizira gorivo u još sitnije kapljice te pospješuje izgaranje. Manja potrošnja samo je jedna od prednosti ove tehnologije.

Za usporedbu: Tlak koji stvara common-rail sustav je otprilike jednak tlaku koji bi nosorog od 2000 kilograma stvorio kada bi stao na površinu veličine nokta. Stlačeno gorivo nakon toga fino se raspršuje pri brzini nadzvučnog mlažnjaka.

Veća učinkovitost: Viši tlak ubrizgavanja stvara veću specifičnu snagu i povećava okretni moment. Zbog toga povećavanje tlaka ubrizgavanja motor čini snažnijim: vrijeme dostupno za izgaranje iznimno je ograničeno čim motor radi pod punim opterećenjem i pri velikoj brzini motora. To znači da se gorivo mora jako brzo ubrizgati u motor pod visokim tlakom da bi se ostvarila optimalna snaga.

Turbo: Što je više zraka u komori izgaranja, to tlak ubrizgavanja mora biti veći. Velika količina goriva mora se dovesti u kratkom vremenu da se postigne zapaljiva mješavina zraka i goriva. Motori s višestrukim turbopunjačima, a pogotovo bi-turbo i tri-turbo modeli imaju velike koristi od tlaka ubrizgavanja većeg od 2000 bara.

Emisije: Viši tlak ubrizgavanja ključan je faktor u smanjivanju netretiranih emisija motora. Primjerice, u kompaktnoj klasi vozila često može čak i pomoći da se ukloni potreba tretiranja ispušnih plinova. Što je tlak ubrizgavanja veći, to je moguće preciznije konstruirati injektor i mlaznicu injektora. Time se poboljšava atomizacija i postiže bolja mješavina zraka i goriva, što znači da je izgaranje optimalno te se čađa ne može stvoriti.

Kompetencija za sustave: Viši tlak ubrizgavanja zahtijeva više od ponovnog konstruiranja injektora. Zahvaljujući svojoj sveobuhvatnoj kompetenciji u području dizelskih sustava, Bosch može sastaviti fino podešen sustav koji obuhvaća ne samo upravljačku jedinicu, već i pumpu goriva, common-rail sustav i injektor.

Razvoj tlaka ubrizgavanja – Bosch je počeo sa 100 bara

do 100 bara

Cilj na početku razvoja 1922.

preko 100 bara

Prva redna injektorska pumpa u serijskoj proizvodnji

(MAN kamion, 1927.)

300 bara

VE razvodna injektorska pumpa (VW Golf D, 1975.)

900 bara

Klipno-aksijalna pumpa

(Audi 100 TDI, 1989.)

1500 – 1750 bara

VP 44 klipno-radijalna pumpa

(Opel Vectra, Audi A6 2.5 TDI, 1996.; BMW 320d, 1998.)

1350 bara

Common rail (Alfa-Romeo 156 2.4 JTD, 1997.)

2050 bara

Sustav pumpa-brizgaljka (VW Passat TDI, 1998.)

preko 2000 bara

Common rail s piezoelektričnim injektorom

(prvi put ugrađen u Audi A6 3.0 TDI, 2003./4.)

2500 bara

CRS3-25 common-rail sustav (dostupno u serijski proizvedenim vozilima od 2014.)

Kontakt za medije:

Kristina Šperanda Ferenc

Tel.: (+385) 1 295 80 47

kristina.speranda-ferenc@hr.bosch.com

www.bosch.com

Materijali