Pokretne stepenice

Posjetite li neku veću robnu kuću, trgovački centar, stajališta podzemnih željeznica, aerodrome ili stadione bilo gdje u svijetu zasigurno ćete pronaći pokretne stepenice koje brzo i sigurno prevoze ljude do njihovih odredišta. Pokretne stepenice postale su sastavni dio urbane sredine. Iako su putničke pokretne stepenice u svakodnevnoj uporabi još od 1870-ih kompanija Otis dizala je tek 1899. godine predstavila prve u svijetu komercijalno uspješne pokretne stepenice. Kompanija Otis dizala već 150 godina sigurno i efikasno prevozi ljude. Otis je najveći proizvođač dizala, pokretnih stepenica, pokretnih traka i sredstava za prijevoz ljudi. Sa 1,2 milijuna instalacija, 61,000 zaposlenih i operacija u više od 200 zemalja možemo sa sigurnošću reći da se svijet kreće na Otisu.

Uspon modernih pokretnih stepenica

Unatoč nekoliko pokušaja da se dizajnira i konstruira sustav pokretnih stepenica prije 1899.g., nijedan se nije pokazao dovoljno sigurnim i praktičnim za širu uporabu. Tek nakon te godine – kada je Otis uveo prve “step-type” pokretne stepenice – ta ideja je postala komercijalno ostvariva. Ovaj originalni Otisov dizajn ostaje osnova za sve danas poznate stepenice. Riječ “escalator” je nastala slaganjem Latinske riječi za korak (step)-“scala”-i riječi “elevator”. Taj izraz ostao je registrirani tvornički znak sve do 1950.g., kada je Ured za Patente u SAD-u odlučio da je izraz nepodložan patentu odkad je postao opći naziv za pokretne stepenice.

U potrazi za sigurnijim rješenjem

Dizajniranje sigurnog prijelaznog područja – gdje putnici ulaze na i silaze s pokretnih stepenica – bilo je jedno od većih problema u kreiranju uspješnih pokretnih stepenica.

Pokušavane su mnogobrojne metode prije nego li je Otis ponudio pravo riješenje. U jednom od ranijih dizajna, kada bi stepenice dosegle gornju stanicu nestajale bi ispod “V” poveznice. Njena svrha je bila doslovno otisnuti putnike sa stepenica na pristanište. To ja zahtijevalo od njih da naprave vrlo nespretno izbjegavanje podižući jednu nogu dok je druga nastavila kretati prema naprijed. Za to je bila potrebna značajna koncetracija i usklađenost sa strane putnika – dovoljno težak zahvat trebalo je izvesti u sto kraćem vremenu, puno kraćem nego što je to bilo izvedivo za osobu opterećenu paketima ili brigom oko male djece. Drugo rješenje bio je sustav koji se sastojao od serija češljatih zubaca koji su odvajali stopala putnika od gornje plohe stepenica kada su dosegle vrh.

Zubci su bili dizajnirani tako da se poklapaju sa prečkama na gornjoj plohi stepenica na kraju uzlaznih i silaznih vožnji. To je bilo poboljšanje u odnosu na sustav sa nespretnom “V” poveznicom, ali zubci od 30-40 cm (12-16 in) i dalje su predstavljale opasnost. Putnici su ih rađe preskakali nego da riskiraju da ih zubci zahvate. Niti jedan od ova dva sustava nije bio praktičan za većinu korisnika. Otis je riješio problem prijelazne točke kombinirajući pokretne stepenice sa sigurnijim “češalj i klin” dizajnom koji smanjujezubce na sigurniju zaoštrenu dužinu. To je bila početna točka polaganog rasta prodaje pokretnih stepenica. U prvoj godini obnovljenog dizajna pokretnih stepenica Otis je prodao više jedinica nego što je imao u prijašnjih 20 zajedno. Njegovo doba je konačno došlo. Stepenice su se počele koristiti u javnom prijevozu i u New Yorku i Londonu ubrzo nakon njihovog patentiranja.

Potraga za inovacijom

Otis je, u svojoj tradiciji inovacija , nastavio poboljšavati pokretne stepenice od kada je predvodio njihovo uvođenje. Rane pokretne stepenice imale su solidne gumene rukohvate kojeg je pokretao metalni lanac. Lanac je prolazio kroz podmazani čelični kanal, što je rezultiralo u uljnim mrljama na rukama i rukavicama putnika. Otis je zamijenio taj dizajn sa napeto-vođenim gumenim i platnenim rukohvatima koji su vodili u jenostavni nepodmazani kanal. Kasnije je Otis poboljšao taj dizajn predstavivši rukohvate koji nisu stipali putnike za ruke. još jedna Otis inovacija bilo produljenje rukohvata za 40 cm (16 in) iza točke gdje stepenice nestaju u stanici.

Ovo jednostavno poboljšanje dizajna značajno je povećalo sigurnost pokretne stepenice. Produženi rukohvati omogućili su putnicima da se čvrsto drže za rukohvat i podupru prije nego zakorače na pokretne stepenice. To je također pomagalo putnicima pri silaženju sa stepenica. Produženi dizajn je poboljšao sigurnost, smanjujući mogućnost da ruke putnika budu uhvaćene na mjestu gdje rukohvat nestaje u upravljačkoj kutiji. Ergonomija rukohvata je vrlo važna mjerilo kvalitete vožnje. Danas, Otis koristi stroge tehnike i kontrole kvalitete kako bi osigurao preciznu usklađenost kretanja stepenica i rukohvata, poboljšavajući na taj način i sigurnost i udobnost vožnje.

Stepenice i pristajališta

Rane pokretne stepenice bile su napravljene od drveta. Otis ih je 1930-ih zamjenio klinastolikim metalnim stepenicama.Kasnije je uveo uskotračne stepeničaste klinove. Prilikom pristajanja raniji češljasti zubci bili su 30-40 cm dugački. Danas su dugački svega 19 mm. Moderne visine stepenica dizajnirane su tako da spriječe opasnost da stepenice zahvate putnike prilikom vraćanja u platformu una gornjoj stanici.

Nedavno je Otis uveo graničnik koji nalikuje najlonskim dlačicama koje odvajaju putnike od praznine između bočne ploče i pokretnih stepenica, povećavajuči na taj način mjereni stupanj sigurnosti. Osvjetljenje ispod stepenica i putokazi na pristaništima također su dodani kako bi upozorili putnike na prijelaznu točku.
Brzina
Većina ranijih pokretnih stepenica prodavale su se velikim robnim kućama, koje su ih instalirale za udobnost vlastitih mušterija. Te pokretne stepenice kretale su se brzinom između 24-30 metara po minuti.

Otis je standardizirao brzinu na 27 m/min – dovoljno brzo da omogući brzo putovanje s jedne razine na drugu i da bude dovoljno spor za mušterije koje žele letimično pregledati robu na odjelu prodaje. Danas, većina Otisovih pokretnih stepenica radi pri brzini od 30 m/ min (100 ft/min). To je još uvijek dovoljno sporo da omogući jednostavno prelaženje uz zadovoljavanje potrebe za brzim prijevozom ljudi.

Sigurnost, kvaliteta i pouzdanost

Otis je zasnovan na principu sigurnosti. Danas, Otis dostiže rekorde sigurnosti u industriji vertikalne transpotacije. Kompanija neprestano radi na usavršavanju sigurnosti postojećih proizvoda i na provođenju novih, sigurnijih tehnologija. Otis naglašava pravilo “sigurnost prije svega” i provodi standardizirane postupke kako bi omogućio da svaka instalacija i uslužna djelatnost budu provedeni na najsigurniji način u svako doba. Otis proizvodi se podvrgavaju strogim testovima kvalitete i sigurnosti kako bi se osigurali rad, sigurnost i pouzdanost cjelokupne linije proizvoda.

Provodi se više od 20 naprednih testova na svakom komadu Otis opreme, uključujući testove koji oponašaju najgore moguće uvjete rada i loše uvjete transporta koje proizvodi mogu imati na putu od Otisove tvornice do mjesta instaliranja po cijelom svijetu. Kako bi osigurao da se njegova tradicija sigurnosti nastavi, Otis je uveo rigorozni PDP (Product Development Process) kako bi osigurao usklađivanje standarde dizajna i kvalitete. Svaki novi proizvod dobije vlastitu “PUTOVNICU” za tržište. Sa “PUTOVNICOM” cjelokupni tim – od projekt managera do viših rukovoditelja – garantira kvalitetu proizvoda na svakom koraku. Sve važnije komponente su testirane pod strogim nadzorom naših inženjera kako bi se osigurala 20-godišnja garancija između dva generalna remonta. U većini slučajeva, svake pokretne stepenice su u potpunosti sastavljene i testirane prije nego se odobri njihov odlazak iz tvornice.

Ušteda prostora

Noviji pojačani dizajni zauzimaju manje prostora nego prijašnji sustavi. Povećane standardne visine stepenica od 10 metara (33 ft), nasuprot tvorničkoj odredbi od 6 metara (20 ft), uzimaju u obzir višestruku primjenu uz isti izgled, bez potrebe za skupim uobičajenim dizajnom.

Pristup gotovog proizvoda

Pristup gotovog proizvoda omogućuje svakoj instalaciji da bude “skrojena” kako bi odgovarala specijalnim zahtjevima arhitekture. Ograde i vanjski oklop, od uobičajeno premazanog metala do nehrđajućeg čelika i stakla, mogu u potpunosti biti prilagođeni da upotpunjuju dizajn bilo koje zgrade. Mogućnost rasvjete daju novo značenje izrazu “unaprjeđenje sveobuhvatnog izgleda instalacije”. Rezultat je modernizirani izgled koji može biti lakše usklađen u shemi dizajna zgrade.

Kvaliteta vožnje

Novi sustav rukohvata izrađen je sa značajnim poboljšanjem kvalitete vožnje vezanim uz vibraciju i buku. Odnos rukohvata i stepenica je pažljivo mjeren kako bi se dodatno unaprijedila kvaliteta vožnje. Buka i vibracije se pažljivo kontroliraju u prostorijama za testiranje, kako bi se osigurala mirnija, tiša vožnja. Uređaji za reduciranje buke koriste se u ekstremno tihim postrojenjima. Otis nastavlja predviđati budućnost, fokusirajući resurse svojih odjela za istraživanje i razvoj diljem svijeta, u potrazi za rješenjima čija potreba izvire iz kontinuiranog razvoja graditeljstva.