Minimalna osjetljivost kamere

Budući da još nema ISO standarda koji regulira način mjerenja osjetljivosti kamera, svaki proizvođač CCD-a ide vlastitim putem pa kamera specificirane osjetljivosti od 1 luksa ( F1.4 ) u biti je jednaka kao i kamera specificirana kao 0.001 luksa ( F0.75 ).

Iznenađeni ?

Najprije, nije isto da li se minimalna količina svjetla mjeri na objektu kojeg kamera gleda ili je to ukupna količina svjetla koja pada na CCD senzor kamere ( razlika u broju fotona je nekoliko tisuća puta ). Ipak dogovoreno je da se osjetljivost mjeri s obzirom na količinu svjetla koja pada na sam CCD kamere ( tzv. “ target illumination “ pri čemu se mjeri količina svjetla koja pada na površinu na kojoj se nalazi CCD senzor ). Iako je takav način mjerenja minimalne osjetljivosti jasan postoje još tri vrlo važna parametra koji rezultate takvih mjerenja mogu drastično promijeniti:

  • F stop
  • Temperatura boje
  • IRE

    F stop

    F stop označava sposobnost objektiva da propušta svjetlost. Kvalitetan objektiv propušta više svjetla. Objektiv sa F1.4 propustiti će dvostruko više svjetla nego F 2.0 objektiv. Isto tako F1.0 propušta dvostruko više svjetla nego F1.2, itd. Dakle vrlo je važno navesti sa kakvim objektivom ( koji F stop ) je izvršeno testiranje kamere, jer je navođenje minimalne osjetljivosti kamere bez te informacije besmisleno i nema veze sa stvarnošću.

    Temperatura boje

    Temperatura boje izraz je spektra elektromagnetskih valova različitih valnih dužina kojeg isijava ili reflektira izvora svjetla. Izvor svjetla od 3200K sadržava uglavnom spektar oko 600nm prema 900nm, a izvor svjetla od 9300K sadržava uglavnom spektar oko 300 prema 500 nm. Ljudsko oko sposobno je vidjeti spektar između 400 i 700 nm, isto kao i uobičajene standardne CCD kamere. Dakle izvor svjetla od 3200K kod uobičajenih kamera daje bolji rezultat minimalne osjetljivosti. Izvor svjetla od 600 nm valne duljine generirati će 10 puta više elektrona na CCD senzoru nego izvor svjetla sa 900 nm valne duljine i zato će izgledati da je 10 puta osjetljiviji. Sada je jasno da je i temperatura boje vrlo značajan parametar kojeg proizvođač mora navesti.

    IRE vrijednost

    Maksimalna amplituda na video izlazu CCD kamere uobičajeno bi trebala biti 100 IRE ili 700mV. Video signal od 100 IRE znači da će monitor prikazati sliku sa najboljom svjetlinom i kontrastom. Video signal od 50 IRE označava polovinu te vrijednosti, a video sa 30 IRE označava 30 % od maksimalne amplitude ( 30 % od 700 mV, oko 210mV ). Opće je prihvaćeno da je 30 IRE minimalna vrijednost za dobivanje iskoristive video slike.

    Umjesto zaključka

    Osjetljivost iste kamere može se , dakle, prikazati na nekoliko načina. Pošteni proizvođač navesti će osjetljivost neke kamere kao 1 lux ( F1.4, 5600K, 30 IRE ) dok će istu kameru nepošteni proizvođač specificirati kao 0.001 lux ( F 0.75, 5600K, 10 IRE ) Iako vrijednost od 0.001 luksa izgleda vrlo impresivno, pravilnim tumačenjem ostalih parametara lako je uočiti da se takva kamera ne razlikuje od kamere koja je specificirana kao 1 lux. Iako oba proizvođača navode istinite podatke korisnik koji nije informiran lako se impresionira i tek u praksi shvati da je zaveden i da je “superosjetljivu” kameru često platio skuplje nego što je trebao.

    – Važan detalj , osobito danas u vremenu digitalizacije i konvergencije, jest i odnos signal / šum u analognom video signalu kojeg daje kamera. Kako svi moderni digitalni sustavi vrše digitalizaciju i kompresiju analogne video slike previše šuma u video signalu dati će lošiju sliku budući se komprimira i koristan video signal i nekoristan šum. Odnos signal / šum manji od 48 dB neće dati kvalitetnu komprimiranu sliku , osobito kada kamera radi u uvjetima slabog svjetla. Kamera koja ima S/N odnos 46 dB u uvjetima slabije osvijetljenosti scene daje višestruko lošiju sliku od kamere koja ima S/N odnos od 52 dB. Razlog jest preveliki nivo šuma u video signalu pa mnogi proizvođači predlažu razne načine za njegovu eliminaciju. – Prosječan korisnik traži odgovor na vječno pitanje:

    Koju kameru odabrati za svoj CCTV sustav. Odgovor nije jednostavan, jer to ovisi o mnogim faktorima ( namjena cctv sustava, svjetlosni uvjeti na lokaciji, raspoloživa sredstva,…). Ipak treba shvatiti da je kamera samo jedan od elemenata. Ukupna funkcija kompletnog CCTV sustava kvalitetna je onoliko koliko je kvalitetna i njegova najslabija komponenta.

    ( M.I. )

    Izvor: Stručni časopis Securitiy-info www.security-info.biz/hr/

    ]]>