Moguća privatizacija Uljanika i preko burze

PULA – Privatizacija preko strateškog partnera,ili više njih, predstavljala bi bolji način, tvrdi Hrvoje Stojić iz HAAB-a

Nakon početka pregovora o ulasku u Europsku uniju i učinka koje je ono imalo na hrvatska tržišta kapitala, sve se više razmišlja o privatizaciji Uljanika preko burze. Država još nije donijela odluku o privatizaciji pulskoga brodogradilišta, no naši sugovornici bliski Vladi ističu da je privatizacija putem burze jedna od opcija. Osim »procvata« hrvatskih burzi nakon početka pristupnih pregovora s Unijom, u prilog tomu govori i transparentnost procesa koje sa sobom nosi prodaja na burzi. Ovakav bi se način privatizacije najvećeg hrvatskoga brodogradilišta mogao pokazati lukrativnim za državni proračun, a pridonio bi i razvoju tržišta kapitala, tvrde naši sugovornici. Ipak, moguća privatizacija Uljanika preko burze ima i loših strana, upozoravaju neovisni analitičari. »Problem s privatizacijom Uljanika preko burze, o čemu se u posljednje vrijeme špekulira, sastoji se u tome što nitko ne može jamčiti da se kao kupac neće pojaviti netko od konkurenata, koji bi potom mogao zatvoriti brodogradilište i otpustiti zaposlene«, kazao nam je jedan analitičar.

Hrvoje Stojić, analitičar Hypo Alpe-Adria banke, drži da bi najbolji način privatizacije pulskoga škvera bio raspisivanje javnoga natječaja za jednog ili čak dvoje strateških partnera. »Ako bi se Uljanik privatizirao preko burze, mogao bi se naći na udaru špekulanata. Stoga bi privatizacija tog brodogradilišta preko strateškog partnera – ili čak više njih, pri čemu niti jedan ne bi imao većinski vlasnički udio, što bi im omogućilo da nadziru jedan drugoga – predstavljao bolji način. Država bi, barem do ulaska u EU, trebala zadržati kontrolni paket dionica Uljanika, a i radnicima bi trebalo omogućiti da sudjeluju u privatizaciji, što bi im bilo najbolje jamstvo da se neće naći na udaru špekulanata«, tvrdi Stojić. Dodaje kako bi ovakav način privatizacije Uljaniku omogućio povoljnije financiranje, a za državu bi se u konačnici mogao pokazati lukrativnijim od privatizacije preko burze. Ipak, upozorava na pojedine nedostatke koje će privatizacija Uljanika donijeti. Radi se, prije svega, o mogućnosti da dio domaćih kooperanata izgubi posao, budući da bi se novi vlasnik dijelom mogao orijentirati na strane kooperante, koji su konkurentniji, upozorava Stojić. »Privatizacija preko burze zapravo bi bila prodaja«, upozorava glasnogovornik Uljanika Hrvoje Markulinčić.

Dodaje kako je stav Uprave pulskoga škvera tu jasan, a sam proces privatizacije trebao bi ispoštovati tri kriterija. Naime, zbog značaja brodogradnje za hrvatsko gospodarstvo, država bi i nakon privatizacije u Uljaniku trebala zadržati kontrolni paket dionica. U privatizaciji bi trebali sudjelovati svi zaposlenici brodogradilišta, a u vlasničku bi strukturu trebao ući strateški partner, i to po mogućnosti domaći, a ne špekulant, tvrdi Markulinčić. Upozorava i na neke probleme koji otežavaju brzu privatizaciju Uljanika. Riječ je ponajprije o pitanju pomorskog dobra, kojim se Uljanik koristi, ali koje, po hrvatskim zakonima, ne može biti privatizirano. Markulinčić napominje kako još nije završen proces odvajanja pratećih od osnovne djelatnosti brodogradilišta, a to bi trebalo biti završeno do sredine sljedeće godine. Adriano Milovan Izvor: Vjesnik www.vjesmik.hr

]]>