Od 1. siječnja 2006. Inino gorivo europske kvalitete

HRVATSKA – Iako Ina još nije objavila cijene novih niskosumpornih goriva, očekuje se da će zbog bolje kvalitete vjerojatno biti malo skuplja nego dosad

Ina će od 1. siječnja na svojim crpkama početi prodavati goriva usklađena sa svim europskim standardima kvalitete. To se odnosi na dva najtraženija goriva – eurosuper 95 i eurodizel. Njihova je kvaliteta dosad zadovoljavala Euro III standard, a sada će biti usklađena s europskom Euro IV normom. Ta norma je u EU uvedena ove godine i vrijedit će do početka 2009., kada se očekuje uvođenje još strožeg Euro V standarda. Najvažnija razlika kod norme Euro IV u odnosu na raniju je smanjena dopuštena količina sumpora u gorivu. Umjesto 250 miligrama sumpora po kilogramu goriva po Euro IV standardu smije biti samo 50 miligrama čime se, uz ostalo, znatno smanjuje ispuštanje štetnih plinova iz vozila. Zato će nova goriva uz dosadašnji naziv dobiti i oznaku NS (niskosumporna). Tako će Inin eurosuper sada biti usklađen s važećom europskom normom EN 228:2004, a eurodizel s važećom europskom normom EN 590:2004.

Kvaliteta tih goriva potpuno će odgovarati zahtjevima suvremenih automobila sa sofisticiranim motorima i uređajima za pročišćavanje ispušnih plinova (katalitički konverteri), ističu u Ini. Ina još nije objavila cijene novih goriva, no očekuje se da će zbog bolje kvalitete vjerojatno biti malo skuplja od dosadašnjeg eurosupera i eurodizela i tako usklađena s cijenama takvih goriva kod privatnih naftnih tvrtki poput OMV-a ili Tifona. No, točne cijene znat će se tek početkom sljedećeg tjedna kada će biti izračunate na temelju cijena takvih goriva na mediteranskom tržištu. Uz ta goriva, Ina će i dalje prodavati bezolovne benzine super 95 i super plus 98 te dizel, koji sadrže više sumpora nego što dozvoljava Euro IV standard. Ukinut će prodaju jedinog olovnog benzina super 98, na što ih obvezuje Zakon o kvaliteti naftnih derivata koji se prodaju na hrvatskom tržištu. Umjesto njega vlasnici starijih automobila, kakvih na cestama još ima oko desetak posto, moći će koristiti super plus 98, jeftiniji od olovnog benzina, kažu u Ini. Od 1. siječnja ukinut će i prodaju plavog dizela koji se koristi u poljoprivredi i ribarstvu. Zamijenit će ga po sastavu jednak obični dizel, a odgovarajuće potvrde poljoprivrednici i ribari moći će dobiti u Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodnog gospodarstva, kako bi ga mogli kupiti po cijeni plavog dizela.

Predsjednik Uprave Ine Tomislav Dragičević kaže da će Ina većinu goriva europske kvalitete proizvesti sama jer može proizvesti 30 do 40 posto goriva Euro IV kvalitete. Ne vjerujem da je u Hrvatskoj više od 40 posto automobila mlađih od pet godina koji koriste takva goriva, ali ako ga ne budemo mogli proizvesti dovoljno, uvest ćemo razliku, napominje Dragičević. Smanjivanje broja goriva Ini će smanjiti probleme i troškove u proizvodnji, skladištenju, transportu i prodaji. Ali prije toga će morati ubrzano očistiti sve dijelove proizvodno-transportno-prodajnog sustava od ostataka dosadašnjih goriva. Željko Bukša Izvor: Vjesnik www.vjesnik.hr

]]>