Poduzetnici ne vole unajmljivati zgrade

ZAGREB – Tradicionalnim domaćim poduzetnicima još je uvijek neprihvatljivo ‘nešto plaćati’, a da na kraju ne postanu vlasnici ‘te stvari’

Iako je i sam pojam leasinga novost u hrvatskom gospodarstvu, još je novijeg datuma financiranje nekretnina putem leasinga. Da bi se stručna, a i šira, javnost što više upoznala s tim fenomenom, Europsko-hrvatsko udruženje za nekretnine i Iktus d.o.o. održali su u Zagrebu seminar na tu temu. Leasing stručnjak iz PBZ Leasinga, Vatroslav Štefanac, govorio je na seminaru na temu “Operativni vs. financijski leasing – velika dilema u financiranju nekretnina”. On smatra da je tržište leasing usluga općenito u Hrvatskoj nerazvijeno, a velik promet leasing kuća pripisuje kreditnim restrikcijama koje je Hrvatska narodna banka nametnula poslovnim bankama pa su one dio poslovanja prebacile na svoje leasing kuće. No primarni cilj leasinga je najam, a ne stupanje u vlasništvo konkretne nekretnine, automobila i sl. To je i najveća razlika između operativnog i financijskog leasinga. Samo operativni leasing je leasing jer podrazumijeva najam te ne postoji mogućnost stjecanja vlasništva dok je financijski leasing samo drugo ime za klasični kredit i u svakom trenutku je moguće postati vlasnikom unajmljene stvari. Štefanec objašnjava da u Hrvatskoj čak 70 posto prometa otpada na financijski leasing, a svega 30 posto na operativni. Razlog za to vidi u tradicionalizmu domaćih poduzetnika, a i građana kojima je “neprihvatljivo” da nešto plaćaju, a da nakon nekog vremena neće postati vlasnici toga što su plaćali. Prednosti operativnog leasinga nekretnina su što konkretna tvrtka ne ulaže velika sredstva u “zgradu” već ih preusmjerava u svoj “core bussines”. Takav način ulaganja donosi veći profit, a u današnjem promjenjivom poslovnom okruženju nije moguće sa sigurnošću predvidjeti kakvi će uvjeti na tržištu vladati za 10, 15 ili 50 godina koliko može trajati amortizacija vlastite poslovne zgrade. U Hrvatskoj su praksi najma, operativnog leasinga, sklonije strane multinacionalne kompanije nego one domaće. Možda je najbolji primjer za to velebna zgrada T-Coma u zagrebačkoj Savskoj ulici koji je nakon preuzimanja od njemačkog telekomunikacijskog diva preuzeo njihovu poslovnu praksu te unajmio zgradu. Izvor: www.poslovni.hr

]]>