Rijeka Gateway otvara grad prema moru

RIJEKA – Kreditima ukupne vrijednosti od 156,5 milijuna dolara omogućit će se, među ostalim, izgradnja prometnica prema riječkoj luci, sanacija njene infrastrukture te razvoj graničnog područja između luke i grada

Projektom obnove riječkoga prometnoga pravca Rijeka Gateway, koji je hrvatska vlada pokrenula u suradnji s Međunarodnom bankom za obnovu i razvoj, do 2009. godine u potpunosti će se promijeniti izgled riječke luke, odnosno područje Delte, Porto Barosa i putničkog terminala. Hrvatska je vlada 12. srpnja 2003. potpisala sa Svjetskom bankom ugovor o trima kreditima ukupne vrijednosti 156,5 milijuna dolara, a zajmoprimci su Lučka uprava, Hrvatske ceste i Hrvatske autoceste. Projekt je pokrenut darovnicom kojom je japanska vlada posredstvom Svjetske banke omogućila izradu pripremnih studija. Osim modernizacije lučkog područja, predviđena je izgradnja cestovnih prometnica prema riječkoj luci. Među najvećim aktivnostima u projektu treba istaknuti sanaciju infrastrukture riječke luke i zamjenu opreme za manipuliranje teškim teretom, omogućavanje ponovnog razvoja graničnog područja između luke i grada, poboljšanje upravljanja i sigurnosti lučkog prometa i zaštite okoliša, dovršenje zapadnog dijela riječke zaobilaznice i izgradnju spojne ceste luke, te sanaciju Krčkog mosta.

Rekonstrukcijom Luke Rijeka pridonijet će se povećanju konkurentnosti hrvatskoga gospodarstva poboljšanjem međunarodnog prometnog sektora kroz riječki prometni pravac za teretni i putnički promet, modernizirati veze između luke i cestovne mreže, te revitalizirati lučke poslovne aktivnosti boljim održavanjem cesta i mostova. Time će, kako navode predstavnici Svjetske banke, Rijeka sve više nalikovati na Barcelonu ili Baltimore, a njen novi izgled omogućit će prihvat cruisera do 500 putnika i putničkih brodova. To podrazumijeva i otvaranje središnjeg dijela lučkog bazena u komercijalne svrhe, te pristup građana i posjetitelja tim dijelu obalnog prostora, što stvara novo, atraktivno gradsko središte primjereno mediteranskom gradu. Rijeka bi do 2009. godine trebala imati potpuno moderniziranu kontejnersku luku u istočnom dijelu grada, te novi moderni teretni terminal u zapadnom dijelu grada. Središnji dio lučkog prostora koji se nalazi u samoj gradskoj jezgri doživjet će potpunu prenamjenu.

Na prostoru prirodne delte, između dvaju riječkih rukavaca Rječine, stoljećima se skladištilo drvo. Rijeka Gateway projekt riječku će deltu pretvoriti u hotelsko-komercijalni prostor uz more s atraktivnim javnim prostorima za građanstvo. Na prostoru stare luke zvane Porto Baros bit će izgrađena marina sa sadržajima za građane i turiste. Novi putnički terminal smješten na starom lukobranu u središtu grada, sa svim pogodnostima za putnike i putničke brodove, svakako će biti simbol novoga riječkog »waterfronta«. Ravnatelj Lučke uprave Bojan Hlača u razgovoru za Vjesnik potvrdio je kako se svi poslovi odvijaju prema planiranoj dinamici, koju prate i posebne misije Svjetske banke. »Prisutnost japanske građevinske tvrtke Kajima Corporation iz Tokyja koja radi na izgradnji prve etape Zagrebačke obale u duljini od 300 metara dokazuje zanimanje i tako dalekih zemalja za riječki prometni pravac, što će u skoroj budućnosti nedvojbeno dovesti do daljnjeg rasta prometa«, rekao je Hlača. Projektom su planirani veći građevinski zahvati, rekonstrukcije terminala, vezova, rušenje, rekonstrukcija i izgradnja novih skladišta i rekonstrukcija operativnih, cestovnih i željezničkih područja, izgradnja novog terminala i drugi građevinski radovi.

Potpisivanjem ugovora o radovima u prosincu prošle godine započela je nova etapa u povijesti riječke luke koja će promijeniti lice grada i svrstati luku uz bok suvremenim europskim lukama. Obala je namijenjena za prihvat najvećih brodova koji se koriste za kontejnerski prijevoz, a dubinom mora od minimalno 18 metara omogućit će pristajanje i brodovima koji se tek planiraju graditi. GPP Mikić radit će na uklanjanju nefunkcionalnih građevina na prostoru Luke Baros i južne Delte, a splitski Konstruktor inženjering na izgradnji prve i druge dilatacije zgrade pomorskog putničkog terminala na riječkom lukobranu. Nadzor nad tim radovima obavljat će tvrtka Hill International iz Luksemburga. Riječke gradske vlasti nezadovoljne su pak vremenskom i financijskom neusklađenošću dviju međuzavisnih komponenti u projektu – lučke i cestovne, o čemu su početkom i krajem 2005. pisale i premijeru Ivi Sanaderu. Rijeka se od tipičnog lučko-industrijskoga središta tijekom 1980-ih preobrazila u lučko-uslužno-industrijsko središte, a cilj joj je jače zakoračiti u sektor gradskog turizma. Statistike pokazuju da svakoga mjeseca raste broj domaćih i stranih gostiju u Rijeci, obnavljaju se hoteli, restorani i kafići, a noćni i zabavni život uzima sve više maha. Ljiljana Mamić Pandža Izvor: Vjesnik www.vjesnik.hr

]]>