Tornado napuhao cijene goriva i u Hrvatskoj

ZAGREB – Cijene svih dizelskih goriva na Ininim crpkama od jučer su veće od 1,5 do 4,7 posto, motorni benzin super plus 98 skuplji je za tri posto i košta 8,50 kuna. Ostali su derivati zadržali iste cijene.

Najviše je, čak 4,7 posto, poskupio plavi eurodizel i sada košta 4,48 kuna, eurodizel će se prodavati po 7,40 kuna, a dizel po 7,30 kuna. Loživo ulje skuplje je za 2,9 posto i košta 4,52 kune. Ina je cijene svojih derivata promijenila bez prethodnog upozorenja javnosti, što joj je dosad bilo običaj, a odluka o tome donesena je, potvrdili su nam u Ministarstvu gospodarstva, tek u ponedjeljak oko 20 sati. Dotad su Ina i Vlada pregovarale o cijenama i stav Vlade je bio da one ne bi trebale rasti. Od Ine je, kažu naši izvori, traženo da ovoga tjedna ne podiže cijene te da Vladi ostavi još dva tjedna za analizu situacije. Naši izvori tvrde da je do vikenda Ina bila sklona takvom raspletu, ali da je u ponedjeljak pred Vladu izašla sa zahtjevom da cijene ipak rastu. Naime, srednja vrijednost cijena naftnih derivata na Mediteranu u posljednja dva tjedna, što je jedan od kriterija za određivanje cijena, Ini je omogućavala poskupljenje. No ta je tvrtka, navodno, bila spremna popustiti zahtjevu Vlade.

Međutim, već u ponedjeljak Ina je došla sa zahtjevom za poskupljenje jer je i na europskim tržištima cijena nafte skočila na 70 dolara, kao i u SAD-u, gdje je to posljedica tornada u Meksičkom zaljevu. Nakon toga su cijeli ponedjeljak trajali pregovori Vlade i Ine, tek navečer oko 20 sati dogovoreno je da će naftni derivati poskupjeti od 1,5 do 4,7 posto. U Ministarstvu gospodarstva sada kažu da će u sljedeća dva tjedna analizirati situaciju i vidjeti što mogu učiniti da bi barem usporili rast cijena, ali ne daju naznake kakvi će biti Vladini sljedeći potezi. Država kao vlasnik Ine može natjerati tu kompaniju da se više okrene domaćim izvorima nafte, jer iz hrvatskih polja dolazi oko 25 posto njezine proizvodnje. U Ministarstvu gospodarstva napominju da bi u slučaju da Inu ostave bez marže ili da Ina posegne dublje u domaća naftna polja, cijene bile niže, ali da bi to natjeralo ostale tvrtke na tržištu da derivate kupuju isključivo od Ine i da ih ne uvoze. Takva bi situacija, tvrde u Ministarstvu, za posljedicu imala nedostatak goriva na domaćem tržištu. Tako Vladi, ako doista želi reagirati dok to ima smisla, s obzirom na cijene nafte, ostaje jedino da se odrekne dijela trošarina ili PDV-a. J. MARIĆ Izvor: Glas Istre www.glasistre.hr

]]>